نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 287
اين دو احتمالى كه
فرض كرديم كدام بهتر است؟ بايد گفت احتمال اولى بهتر است، براى اينكه ظاهر آيه اين
است كه مىخواهد اخسرين- زيانكارترين را منحصر در آنان كرده بفرمايد:
اين طايفه از تمامى طوايف گنهكار خاسرترند و نمىخواهد بفرمايد: خسران آخرتشان
بيشتر از خسران دنيائيشان است.
[معناى
اخبات و مراد از اخبات مؤمنين به سوى خدا و بيان اينكه وصف:(وَ أَخْبَتُوا إِلى رَبِّهِمْ) در آيه شريفه، به طايفه خاصى از مؤمنين
اشاره دارد]
(إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَخْبَتُوا إِلى رَبِّهِمْ
...) راغب در مفردات گفته است: كلمه خبت به معناى زمين مطمئن
و محكم است، و وقتى گفته مىشود: أخبت الرجل معنايش اين است كه تصميم
گرفت به زمينى محكم برود، و يا در آن زمين پياده شد، نظير كلمه اسهل و
انجد كه به معناى به سرزمين هموار رفت، به بلندى رفت مىباشد، و
به تدريج در معناى نرمى و تواضع استعمال شده كه در آيه(وَ أَخْبَتُوا
إِلى رَبِّهِمْ ) به همين معنا آمده، و نيز در جمله(وَ
بَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ) به معناى تواضع آمده، مىفرمايد افراد متواضع
را كه استكبارى از عبادت خدا ندارند بشارت بده، و نيز در جمله(فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ) يعنى دلهايشان براى او نرم و خاشع مىگردد[1].
و بنا بر
اين، منظور از اخبات مؤمنين به سوى خدا ، اطمينان و آرامش يافتنشان به
ياد او و تمايل دلهايشان به سوى او است، بطورى كه ايمان درون دلشان متزلزل نگشته،
به اين سو و آن سو منحرف نشوند و دچار ترديد نگردند، همانطور كه زمين محكم اين
چنين است، و اشيايى را كه بر گرده خود دارد نمىلغزاند. بنا بر اين، وجهى نيست
براى گفتار آن مفسر[2] كه گفته:
اصل جمله(أَخْبَتُوا إِلى رَبِّهِمْ) اخبتوا لربهم بوده، زيرا نكتهاى
كه در معناى اطمينان هست نكتهاى است كه بايد با حرف الى متعدى شود،
نه با حرف لام .
در اين آيه
خداى تعالى ايمان و عمل صالح را مقيد كرده به اخبات، و اين دلالت دارد بر اينكه
منظور از اين مؤمنين عموم دارندگان ايمان نيست، بلكه طايفه خاصى از مؤمنين است، و
آن افراد خاصى از مؤمنين هستند كه اطمينان به خدا دارند و داراى بصيرتى از ناحيه
پروردگار خويشند، و اين خصوصيت همان است كه ما در صدر آيات در تفسير جمله(أَ فَمَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ ...) آورده و گفتيم: اين
آيات ما بين دو طايفه خاص از مردم مقايسه مىكند، يكى آنهايى كه اهل بصيرت
الهىاند، و يكى آنهايى كه چشم بصيرت خود را از دست دادهاند.
از اينجا
فساد گفتار بعضى از مفسرين روشن مىشود كه گفتهاند: اين هفت آيه، يعنى