نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 74
مكن، كه تو را از راه
خدا گمراه مىكند، كسانى كه از راه خدا گمراه ميشوند، عذابى شديد دارند، بخاطر
اينكه روز حساب را فراموش كردند)[1]، و
فهمانيد كه ضلالت از راه خدا تنها بخاطر فراموشى روز حساب است، و بدين جهت در آيات
مورد بحث فرمود:(وَ بِالْآخِرَةِ
هُمْ يُوقِنُونَ)، چون بياد آخرت بودن، و
بدان يقين داشتن، تقوى را نتيجه ميدهد.
*(أُولئِكَ عَلى هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ) الخ، هدايت همهاش از خداى سبحان است،
و هيچ قسمى از آن بهيچ كس نسبت داده نميشود، مگر بطريق مجاز گويى، كه بحث مفصلش
انشاء اللَّه بزودى خواهد آمد.
در جمله مورد
بحث، مؤمنين را بهدايت توصيف كرده، و در موردى ديگر هدايت را اينطور تعريف كرده
كه: ((فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ، يَشْرَحْ صَدْرَهُ)، يعنى كسى
را كه خدا بخواهد هدايت كند سينهاش را گشاده ميسازد)[2]
و گشادگى سينه، بمعناى وسعت ان است، وسعتى كه هر تنگى و تنگ نظرى و بخل را از آن
دور ميسازد، و چون در جاى ديگر فرموده: ((وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ
فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)، كسى كه او را از بخل درونى حفظ كرده باشند
چنين كسانى از رستگارانند)،[3] لذا
مىبينيم در آخر آيه مورد بحث هم نامى از رستگارى برده، مىفرمايد:(أُولئِكَ عَلى هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ).[4]
بحث روايتى
[ (شامل دو روايت در باره غيب و انفاق در آيه كريمه)]
در كتاب
معانى الاخبار از امام صادق ع روايت آمده، كه در ذيل آيه:(الَّذِينَ
يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ) فرموده: يعنى (كسى كه ايمان بقيام قائم ع
داشته باشد، و آن را حق بداند)[5].
* مؤلف: اين
معنا در غير اين روايت نيز آمده، ولى اين روايات همه از باب تطبيق كلى بر مصداق
بارز آنست.
و در تفسير
عياشى از امام صادق (ع) روايت شده كه در ذيل جمله:(وَ مِمَّا
رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ)، فرموده: يعنى از آنچه ما بايشان تعليم
كردهايم، بديگران تعليم مىكنند، و علم را گسترش ميدهند.[6]
و نيز در كتاب معانى الاخبار از آن جناب، و در ذيل همان جمله روايت آمده، كه
فرمود: يعنى از آنچه ما بايشان تعليم دادهايم بديگران داده، علم را گسترش ميدهند،
و از آنچه از قرآن بايشان