نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 664
نميتواند آنها را از
جنايتكارى باز بدارد، آنها چه مىفهمند حقوق انسانى چيست؟.
براى اينگونه
مردم، زندان جاى راحتترى است، حتى وجدانشان هم در زندان آسودهتر است و زندگى در
زندان برايشان شرافتمندانهتر از زندگى بيرون از زندان است كه يك زندگى پست و
شقاوت بارى است، و به همين جهت از زندان نه وحشتى دارند و نه ننگى و نه از اعمال
شاقهاش مىترسند، و نه از چوب و فلك آن ترسى دارند.
و نيز به چشم
خود مىبينيم (در جوامعى كه به آن پايه از ارتقاء نرسيدهاند و حكم قصاص هم در
بينشان اجراء نمىشود، روز بروز آمار فجايع بالاتر ميرود، پس نتيجه مىگيريم كه
حكم قصاص حكمى است عمومى، كه هم شامل ملل راقيه ميشود، و هم شامل غير ايشان، كه
اكثريت هم با غير ايشان است.
اگر ملتى به
آن حد از ارتقاء رسيد، و بنحوى تربيت شد كه از عفو لذت ببرد، اسلام هرگز به او
نمىگويد چرا از قاتل پدرت گذشتى؟ چون اسلام هم او را تشويق به عفو كرده و اگر
ملتى هم چنان راه انحطاط را پيش گرفت و خواست تا نعمتهاى خدا را با كفران جواب
بگويد، قصاص براى او حكمى است حياتى، در عين اينكه در آنجا نيز عفو به قوت خود
باقى است.
و اما اين كه
گفتند: رأفت و رحمت بر انسانيت اقتضاء مىكند قاتل اعدام نشود، در پاسخ مىگوئيم
بله و لكن هر رأفت و رحمتى پسنديده و صلاح نيست و هر ترحمى فضيلت شمرده نمىشود،
چون بكار بردن رأفت و رحمت، در مورد جانى قسى القلب، (كه كشتن مردم برايش چون آب
خوردن است)، و نيز ترحم بر نافرمانبر متخلف و قانونشكن كه بر جان و مال و عرض
مردم تجاوز ميكند، ستمكارى بر افراد صالح است و اگر بخواهيم بطور مطلق و بدون هيچ
ملاحظه و قيد و شرطى، رحمت را بكار ببنديم، اختلال نظام لازم مىآيد و انسانيت در
پرتگاه هلاكت قرار گرفته، فضائل انسانى تباه مىشود، هم چنان كه آن شاعر فارسى
زبان گفته:
(ترحم بر
پلنگ تيز دندان) (ستمكارى بود بر گوسفندان) و اما اينكه داستان فضيلت رحمت و زشتى
قساوت و حب انتقام را خاطر نشان كردند.
جوابش همان
جواب سابق است، آرى انتقام گرفتن براى مظلوم از ظالم، يارى كردن حق و عدالت است كه
نه مذموم است و نه زشت، چون منشا آن محبت عدالت است كه از فضائل است، نه رذائل،
علاوه بر اينكه گفتيم: تشريع قصاص به قتل تنها بخاطر انتقام نيست، بلكه ملاك در آن
تربيت عمومى و سد باب فساد است.
و اما اينكه
گفتند: جنايت قتل، خود از مرضهاى روانى است كه بايد مبتلاى بدان را بسترى كرد و
تحت درمان قرار داد، و اين خود براى جنايتكار عذرى است موجه، در پاسخ
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 664