responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 1  صفحه : 631
بیان آیات
((یا ایها الناس کلوا مما فى الارض حلالا طیبا)) تا آخر دو آیه ، کلمه (حلال ) در مقابل کلمه (حرام ) است ، و معنایش ‌ با کلمه (ممنوع ) یکى است ، وقتى مى گویند فلان کار حرام است ، معنایش این است که ارتکاب آن ممنوع است ، و کلمه (حل ) هم در مقابل (حرمت ) مى آید و هم در مقابل حرم ، و هم در مقابل عقد، و این کلمه یعنى کلمه (حل ) در تمامى موارد استعمالش معناى آزادى در عمل و اثر را مى رساند، و کلمه (طیب ) در مقابل کلمه (خبیث ) معناى ملایمت با نفس و طبع هر چیزى را میدهد، مثل کلمه طیب ، که به معناى آن سخنى است که گوش را از شنیدنش ‌ خوش آید و عطر طیب که به معناى آن عطرى است که شامه آدمى از بوى آن خوشش آید و مکان طیب یعنى آن محلى که با حال کسیکه میخواهد در آن محل جا بگیرد سازگار باشد.
و کلمه : (خطوات ) جمع خطوة (گام ) است که : به معناى فاصله میان دو پاى آدمى در حال راه رفتن است ، البته این کلمه به فتحه خاء و فتحه طاء یعنى (خطوات ) نیز قرائت شده ، که معنایش بنابراین قرائت دفعات میشود، چون خطوة به فتحه خاء، به معناى دفعه و یک نوبت است ، و در نتیجه خطوات شیطان ، عبارت میشود از امورى که نسبتش بغرض ‌ شیطان ، - یعنى اغواء بوسیله شرک - نسبت گامهائى است که یک رونده بسوى مقصد خود برمیدارد.
و بنابراین مراد به آن امورى خواهد بود که نسبت به شرک و دورى از خدا جنبه مقدمه دارد.
و کلمه (یامرکم ) از امر است ، که به معناى این است که آمر اراده خود را تحمیل بر ماءور کند، تا ماءمور آنچه را او خواسته انجام دهد و امر از شیطان عبارتست از وسوسه او و اینکه آنچه را از انسان میخواهد، بوسیله اخطار آن به قلب آدمى و جلوه دادن آن در نظر آدمى ، بر انسان تحمیل نماید.
و کلمه (سوء) به معناى هر چیزى است که انسان از آن نفرت دارد و در نظر اجتماع زشت مى آید و این سوء در صورتى که از حد بگذرد و از طور خود تجاوز کند، آنوقت مصداق فحشاء میشود، و به همین جهت زنا را که زشتیش از حد بیرون است ، فحشاء میگویند، و کلمه (فحشاء) مصدر است ، مانند (سراء) و (ضراء).
حکم اباحه آنچه مشرکین و برخى از مؤ منین بر خود ممنوع کرده بودند
بعد از آنکه معناى مفردات این دو آیه را شناختى ، اینک میگوئیم : خدایتعالى در صدر این دو آیه خطاب را متوجه عموم مردم کرد (نه خصوص مؤ منین )،


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 1  صفحه : 631
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست