responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 1  صفحه : 389
((فاعفوا و اصفحوا)) میگویند: این آیه با آیه جهاد نسخ شده که در همین نزدیکى جریانش گذشت .
((حتى یاءتى اللّه بامره ))، در همان گذشته نزدیک گفتیم : این جمله خود اشاره دارد بر اینکه بزودى حکم عفو و گذشت نسخ خواهد شد و حکم دیگرى در حق کفار تشریع میشود و نظیر این جریان در چهار آیه بعد که مى فرماید: ((اولئک ما کان لهم ان یدخلوها الا خائفین )) جریان دارد چون مى فرماید: کفار قریش با ترس و لرز مى توانند داخل مسجدالحرام شوند، و لیکن در آیه : ((انما المشرکون نجس فلا یقربوا المسجدالحرام بعد عامهم هذا))، (مشرکین نجسند و دیگر بعد از امسال نباید داخل مسجدالحرام شوند)، آن حکم نسخ شد، و ورود مشرکین بمسجدالحرام بکلى ممنوع اعلام گردید، اما کلمه (امر)، انشاءاللّه در تفسیر آیه : ((ویساءلونک عن الروح قل الروح من امر ربى ))، گفتار در معنایش خواهد آمد.
((و قالوالن یدخل الجنة ))، تا اینجا گفتار همه درباره یهود و پاسخ باعتراضات ایشان بود، از این جا شروع شده است به سخنانیکه مربوط به یهود و نصارى هر دو است و بطور صریح نصارى را ملحق به یهود نموده ، جرائم هر دو طائفه را میشمارد.
((بلى من اس لم وجهه لله ))، در این جمله براى نوبت سوم این جمله را بر اهل کتاب متوجه مى کند که سعادت واقعى انسان دائر مدار نامگذارى نیست و احدى در درگاه خدا احترامى ندارد مگر در برابر ایمان واقعى و عبودیت ، نوبت اولیکه این معنا را تذکر میداد، در آیه : ((ان الذین آمنوا و الذین هادوا)) الخ ، بود و نوبت دومش در آیه : (بلى من کسب سیئة و احاطت به خطیئته )) بود و سومش در همین آیه مورد بحث است و از تطبیق این سه آیه با هم تفسیر ایمان و احسان ، استفاده میشود و بدست مى آید که مراد بایمان تسلیم شدن در برابر خداست و مراد باحسان عمل صالح است .
((و هم یتلون الکتاب )) یعنى با اینکه اهل کتابند و باحکام کتابیکه خدا برایشان فرستاده عمل مى کنند، از چنین کسانى توقع نمیرود که چنین سخنى بگویند، با اینکه همان کتاب ، حق را برایشان بیان کرده است .


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 1  صفحه : 389
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست