نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 374
درست ملتفت نميشدند،
بخاطر اينكه ايشان گاهى بسرعت صحبت مىكرد، از ايشان خواهش مىكردند: كمى شمردهتر
صحبت كنند، كه ايشان متوجه بشوند، و اين خواهش خود را با كلمه (راعنا) كه عبارتى
كوتاه است اداء مىكردند، چون معناى اين كلمه (مراعات حال ما بكن) است، ولى
همانطور كه گفتيم: اين كلمه در بين يهود يك رقم ناسزا بود.
و يهوديان از
اين فرصت كه مسلمانان هم ميگفتند: (راعنا- راعنا) استفاده كرده، وقتى برسولخدا 6
مىرسيدند، مىگفتند: (راعنا)، بظاهر وانمود مىكردند كه منظورشان رعايت ادب است،
ولى منظور واقعيشان ناسزا بود، و لذا خداى تعالى براى بيان منظور واقعى آنان، اين
آيه را فرستاد:(مِنَ الَّذِينَ هادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ
مَواضِعِهِ، وَ يَقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَيْنا، وَ اسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ، وَ
راعِنا) الخ، و چون منظور واقعى يهود روشن شد، در آيه مورد بحث مسلمانان را
نهى كرد از اينكه ديگر كلمه (راعنا) را بكار نبرند، و بلكه بجاى آن چيز ديگر
بگويند، مثلا بگويند: (انظرنا)، يعنى كمى ما را مهلت بده.
(وَ
لِلْكافِرِينَ عَذابٌ أَلِيمٌ) الخ، منظور از كافرين در اينجا كسانى است كه
از اين دستور سرپيچى كنند، و اين يكى از مواردى است كه در قرآن كريم كلمه كفر، در
ترك وظيفه فرعى استعمال شده است.
[مراد
از اهل الكتاب در آيه 105]
(ما
يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ) اگر مراد باهل كتاب
خصوص يهود باشد هم چنان كه ظاهر سياق هم همين است، چون آيه قبل در باره يهود بود،
آن وقت توصيف يهود باهل كتاب، مىفهماند كه علت اينكه دوست نميدارند كتابى بر شما
مسلمانان نازل شود، چيست؟ و آن اين است كه چون خود آنان اهل كتاب بودند، و دوست
نميداشتند كتابى بر مسلمانان نازل شود، چون نازل شدن كتاب بر مسلمانان باعث ميشود،
ديگر تنها يهوديان اهليت كتاب نداشته باشند، و اين اختصاص از بين برود، و ديگران
نيز اهليت و شايستگى آن را داشته باشند.
و اين خود
بخل بىمزهاى بود از يهود، چون يك وقت انسان نسبت بچيزى كه خودش دارد بخل
مىورزد، ولى يهود بچيزى بخل ورزيدند كه خود مالك آن نبودند، علاوه بر اينكه با
اين رفتار خود، در سعه رحمت خدا و عظمت فضل او، با او معارضه كردند.
اين در صورتى
بود كه مراد باهل كتاب خصوص يهود باشد، و اما اگر مراد همه اهل كتاب از يهود و
نصارى باشد در اينصورت سياق كلام، سياق تصميم بعد از تخصيص ميشود، يعنى بعد از
آنكه تنها در باره يهود صحبت مىكرد، ناگهان وجهه كلام را عموميت داد، بدين جهت كه
هر دو طائفه در پارهاى صفات اشتراك داشتند، هر دو با اسلام دشمنى مىورزيدند، و
اى بسا اين احتمال را آيات بعدى كه مىفرمايد: ((وَ قالُوا لَنْ
يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كانَ هُوداً أَوْ نَصارى)، و گفتند: داخل
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 374