نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 30
كلمه (رحمان) صيغه
مبالغه است كه بر كثرت و بسيارى رحمت دلالت مىكند، و كلمه (رحيم) بر وزن فعيل صفت
مشبهه است، كه ثبات و بقاء و دوام را ميرساند، پس خداى رحمان معنايش خداى كثير
الرحمة، و معناى رحيم خداى دائم الرحمة است، و بهمين جهت مناسب با كلمه رحمت اين
است كه دلالت كند بر رحمت كثيرى كه شامل حال عموم موجودات و انسانها از مؤمنين و
كافر مىشود، و به همين معنا در بسيارى از موارد در قرآن استعمال شده، از آن جمله
فرموده:(الرَّحْمنُ عَلَى
الْعَرْشِ اسْتَوى)، مصدر رحمت عامه خدا
عرش است كه مهيمن بر همه موجودات است)[1] و نيز
فرموده:(قُلْ مَنْ كانَ فِي
الضَّلالَةِ فَلْيَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمنُ مَدًّا)، بگو آن كس كه در ضلالت است بايد خدا او را در ضلالتش مدد
برساند)[2] و از اين
قبيل موارد ديگر.
و نيز بهمين
جهت مناسبتر آنست كه كلمه (رحيم) بر نعمت دائمى، و رحمت ثابت و باقى او دلالت
كند، رحمتى كه تنها بمؤمنين افاضه مىكند، و در عالمى افاضه مىكند كه فنا ناپذير
است، و آن عالم آخرت است، هم چنان كه خداى تعالى فرمود:(وَ كانَ
بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً)، خداوند همواره، به خصوص مؤمنين رحيم بوده
است)،[3] و نيز
فرموده:(إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُفٌ رَحِيمٌ)، بدرستى كه او به
ايشان رئوف و رحيم است)،[4] و آياتى
ديگر، و به همين جهت بعضى گفتهاند: رحمان عام است، و شامل مؤمن و كافر مىشود، و
رحيم خاص مؤمنين است.
[معنى حمد
و فرق آن با مدح]
*(الْحَمْدُ لِلَّهِ) كلمه حمد بطورى كه گفتهاند به معناى ثنا و ستايش در
برابر عمل جميلى است كه ثنا شونده باختيار خود انجام داده، بخلاف كلمه (مدح) كه هم
اين ثنا را شامل ميشود، و هم ثناى بر عمل غير اختيارى را، مثلا گفته مىشود (من
فلانى را در برابر كرامتى كه دارد حمد و مدح كردم) ولى در مورد تلألؤ يك مرواريد،
و يا بوى خوش يك گل نمىگوئيم آن را حمد كردم بلكه تنها مىتوانيم بگوئيم (آن را
مدح كردم).
حرف (الف و
لام) كه در اول اين كلمه آمده استغراق و عموميت را مىرساند، و ممكن است (لام) جنس
باشد، و هر كدام باشد مالش يكى است.
براى اينكه
خداى سبحان مىفرمايد:
(ذلِكُمُ
اللَّهُ رَبُّكُمْ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ)، اين است خداى شما كه خالق هر چيز
است)،[5] و اعلام
ميدارد كه هر موجودى كه مصداق كلمه (چيز) باشد، مخلوق خداست، و نيز فرموده:(الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ) آن خدايى كه هر چه را خلق كرده زيبايش
كرده)،[6] و اثبات
كرده كه هر چيزى كه مخلوق است به آن