نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 296
دمشق قرار دارد، اين
قبه نماز خانه صابئين بوده، يونانيها و روميها هم بدين ايشان بودهاند، و بعدها
اين قبه و جامع بدست يهوديان افتاد، و آنجا را كنيسه خود كردند، و بعد مسيحيان بر
يهوديان غالب شده، آنجا را كليساى خود قرار دادند، تا آنكه اسلام آمد، و مردم دمشق
مسلمان شدند، و آن بنا را مسجد خود كردند.
صابئىها،
هيكلها، و بتهايى بنامهاى آفتاب، داشتند، كه بنا بگفته ابو معشر بلخى در كتابش كه
در باره معابد روى زمين نوشته، هر يك از آن بتها شكل خاصى داشتهاند، مانند هيكل
بعلبك، كه بت آفتاب بوده، و هيكل قران كه بت ماه بوده، و ساختمانش بشكل طيلسان
(نوعى از لباس) كردهاند، و در نزديكيش دهى است بنام سلمسين، كه نام قديمش صنم
مسين (بت قمر) بوده، و نيز دهى ديگر است، بنام ترع عوز، يعنى دروازه زهره كه
ميگويند: كعبه و بتهاى آنجا نيز از آن صابئيها بوده، و بتپرستان آن ناحيه، از
صابئين بودهاند، ولات، كه يكى از بتهاى كعبه است، بنام زحل است، و عزى كه بتى
ديگر بوده، بمعناى زهره است، و صابئين انبياء بسيارى داشتهاند كه بيشترشان فلاسفه
يونان بودهاند، مانند هرمس مصرى، و اغثاذيمون و واليس، و فيثاغورث، و بابا سوار،
جد مادرى افلاطون، و امثال ايشان.
بعضى ديگر از
طوائف صابئىها، كسانى بودهاند كه ماهى را حرام ميدانستهاند از ترس اينكه مبادا
كف باشد و نيز جوجه را، چون هميشه حالت بت دارد و نيز سير را حرام ميدانستند، براى
اينكه صداع مىآورد، و خون را ميسوزاند، و يا منى را ميسوزاند با اينكه قوام عالم
بوجود منى است، باقلاء را هم حرام ميدانستند، براى اينكه بذهن غلظت داده، فاسدش
مىكند، ديگر اينكه اولين باريكه باقلاء روئيده شد، در جمجمه يك انسان مرده روئيده
شد.
و صابئين سه
تا نماز واجب دارند، اولش هشت ركعت در هنگام طلوع آفتاب.
و دومش پنج
ركعت در هنگام عبور آفتاب از وسط آسمان، كه همان هنگام ظهر است، و در هر ركعت از
نمازهاشان سه سجده هست، البته اين نماز واجب است، و گر نه در ساعت دوم از روز هم
نمازى مستحبى دارند، و همچنين در ساعت نه از روز.
سومش نمازيست
كه در سه ساعت از شب گذشته ميخوانند، و صابئىها نماز را با طهارت و وضوء بجا
مىآورند، و از جنابت غسل مىكنند، ولى ختنه را واجب نميدانند، چون معتقدند:
چنين دستورى
نرسيده، و بيشتر احكامشان در مسئله ازدواج، و حدود، مانند احكام مسلمين است، و در
مسئله مس ميت، و امثال آن، احكامى نظير احكام تورات دارند.
صابئىها
قربانيانى براى ستارگان، و بتها، و هيكلهاى آنها دارند، و ذبيحه آنان را بايد
كاهنان، و فاتنان ايشان سر ببرند، كه از اين عمل تفالى دارند و ميگويند: كاهن باين
وسيله ميتواند
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 296