نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 212
رسيده، هر چند كه
بعضى از آنها در اينكه يكى از راويانش ابراهيم بن هاشم است، مشتركند.[1] و مراد به اينكه گفتيم از بهشتهاى
دنيا بوده، اين است كه از بهشتهاى برزخى بوده، كه در مقابل بهشت خلد است و در
بعضى از قسمتهاى اين روايات اشاره باين معنا هست، مثل اينكه در روايت بالا فرمود:
آدم بر صفا، و حوا بر مروه هبوط كرد، و نيز مانند اين تعبير: كه فرمود: مراد به(مَتاعٌ إِلى حِينٍ) تا روز قيامت است، در نتيجه مكثى كه مردگان در برزخ، و رسيدن
روز قيامت دارند، مكث زمينى است. و در همين زمين زندگى مىكنند، هم چنان كه آيه:(قالَ) كَمْ لَبِثْتُمْ فِي الْأَرْضِ
عَدَدَ سِنِينَ؟ قالُوا: لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ، فَسْئَلِ
الْعادِّينَ: قالَ: إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا، لَوْ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ
تَعْلَمُونَ)، گفت: در زمين چقدر از
نظر عدد سال مكث كرديد؟ گفتند: يا يك روز، و يا پارهاى از يك روز، بايد از
شمارگران بپرسى، گفت: شما جز اندكى مكث نكرديد اگر دانا مىبوديد)،[2] و نيز آيه ((وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ، يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ: ما
لَبِثُوا غَيْرَ ساعَةٍ، كَذلِكَ كانُوا يُؤْفَكُونَ،* وَ قالَ الَّذِينَ أُوتُوا
الْعِلْمَ وَ الْإِيمانَ: لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِي كِتابِ اللَّهِ، إِلى يَوْمِ
الْبَعْثِ، فَهذا يَوْمُ الْبَعْثِ، وَ لكِنَّكُمْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ)، و روزى كه قيامت بپا ميشود، مجرمان سوگند
ميخورند: كه غير از ساعتى مكث نكردهاند آن روز نيز مانند دنيا كارشان بى دليل حرف
زدن است، و كسانى كه علم و ايمانشان داده بوديم، در پاسخ گفتند: شما در كتاب خدا
تا روز قيامت مكث كرديد، و اين همان قيامت است، و لكن شما نميدانيد)،[3] نيز اين معنا را افاده مىكند،
(چون در هر دو آيه وقتى سؤال از زندگى برزخ مىكنند، مىپرسند: چقدر در زمين مكث
كرديد)، پس معلوم ميشود زندگى برزخى در همين زمين است.
علاوه بر
اينكه عدهاى از روايات از اهل بيت ع دلالت دارد بر اينكه بهشت آدم در آسمان بوده،
و او با همسرش از آسمان نازل شدند، از اين هم كه بگذريم كسانى كه انس ذهنى بروايات
دارند، از اينكه بهشت نامبرده در آسمان باشد، و آدم از آنجا بزمين هبوط كرده باشد،
با اينكه در زمين خلق شده و در آن زندگى كرده باشند، هيچ تعجب نمىكند، هم چنان كه
در روايات در عين اينكه آمده: كه بهشت در آسمان است، در عين حال آمده: كه سؤال قبر
در قبر است، و همين قبر يا روضهايست از رياض بهشت، و يا حفرهايست از حفرههاى
دوزخ، و از اين قبيل تعبيرات، و ما اميدواريم در بحثى كه گفتيم بزودى پيرامون
معناى آسمان خواهيم كرد، اين اشكال و اشكالهاى ديگر نظير آن برطرف شود، انشاء
اللَّه العزيز.
[ابليس
چگونه خود را به آدم و همسرش رساند؟]
و اما اينكه
ابليس چه جور خود را بادم و همسرش رسانيد؟ و براى اينكار از چه وسيلهاى