responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 9  صفحه : 88

امریکا هم هستند. بنابراین اینطور نیست که شما خیال کردید که چپى‌ها یک دسته‌اى هستند که در نهضت ما دخالت داشتند. نهضت ما هیچ دخالتى آنها نداشتند، البته آنهابراى مقصد خودشان هر چه بوده اینجا و آنجائى کرده‌اند و یک کارهائى انجام داده‌اند و هیچ ربطى به نهضت ما ندارد. نهضت ما هیچ ارتباطى با چپى‌ها ندارد و چپى‌ها هم هیچ خدمتى به نهضت ما نکرده‌اند و هر چه کرده‌اند کار شکنى و خلاف بوده است، حالا هم توطئه‌گرى از چپى‌ها است و این چپى‌هاى ساختگى‌اند، نه چپى‌هاى واقعى.

سوال: حضرت امام! مى‌شود بیان کنید که این ملت براى آزادى مبارزه کرده یا براى اسلام؟

جواب: براى اسلام جنگیده، لکن محتواى اسلام همه آن معانى است که در عالم به خیال خودشان بوده که مى‌گویند دموکراسى. اسلام همه این واقعیت‌ها را دارد و ملت ما هم براى همه این واقعیات جنگیده‌اند و لکن در رأسش خود اسلام است و اسلام همه این را دارد. سوال: یک تعریف ساده از آزادى بیان کنید.

جواب: آزادى یک مسأله‌اى نیست که تعریف داشته باشد. مردم عقیده‌شان آزاد است، کسى الزامشان نمى‌کند که شما باید حتماً این عقیده را داشته باشید، کسى الزام به شما نمى‌کند که حتماً باید این راه را بروید، کسى الزام به شما نمى‌کند که باید این را انتخاب کنى، کسى الزامتان نمى‌کند که در کجا مسکن داشته باشى یا در آنجا چه شغلى را انتخاب کنى. آزادى یک چیز واضحى است.

سوال: حضرت امام! شما چرا از اول روى یک کلمه‌اى خط کشیدید و آن دموکراتیک است که رویش خط کشیدید و فرمودید جمهورى اسلامى نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر. این کلمه که این قدر عزیز است، براى ما عزیز است و شما خطش زدید و در کشور الان باز در این باره صحبت مى‌کنند.

جواب: بله این مسائلى دارد، یک مسأله این است که این توهم، این را در ذهن مى‌آورد که اسلام محتوایش خالى است از این، لذا احتیاج به این است که یک قیدى پهلویش بیاورند و این براى ما بسیار حزن انگیز است که در محتواى یک چیزى که همه چیزها به طریق بالاترش و مهمترش در آن هست، حالا ما بیائى‌م بگوئیم که ما اسلام مى‌خواهیم و ما با اسلاممان دموکراسى باشد. اسلام همه چیز است. مثل این است که شما بگوئید که ما اسلام را



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 9  صفحه : 88
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست