responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 9  صفحه : 86

سوال: آنطورى که از بیاناتتان در قم در گذشته نه نزدیک، خیلى دور فرموده‌اید و حقیقتى بوده، آن مدرن شدن یک انسان این است که بتواند آزاد بیندیشد و آزاد تصمیم بگیرد وآزاد انتخاب بکند. چطور امکان دارد، الان در کشور کمونیست‌ها و سایر اقلیت‌ها چه سیاسى و چه مذهبى و چه ملى نمى‌توانند آزادانه اظهار بیان بکنند و اظهار اندیشه بکنند.

جواب: بگویید شما اول خیال کردید که مساله اى را، بعد علتش را مى‌پرسید. در مملکت ما آزادى اندیشه هست، آزادى قلم هست، آزادى بیان هست ولى آزادى توطئه و آزادى فساد کارى نیست. شما اگر توقع دارید که ما بگذاریم بر ما توطئه کنند و مملکت ما را به هرج و مرج بکشند، به فساد بکشند و مقصودشان از آزادى این است، در هیچ جاى دنیا همچو آزادى نیست. و اگر آزادى اندیشه است، آزادى بیان است، این آقاى بنى صدر مطلعند و ما مطلعیم که ایشان دعوت مى‌کردند همین کمونیست‌ها را و همان اشخاصى که غیر ما فکر مى‌کردند، دعوت مى‌کنند که بیایید صحبت‌هاى‌تان را بکنید و ما پنج ماه بیشتر بلکه به طور مطلق به اینها آزادى دادیم، یعنى آزاد بودند که هر چه مى‌خواهند، حتى الانش هم هر کارى کردند، لکن اخیراً که ما مطلع شدیم که با الهام از رژیم سابق و با الهام از اجانب و کسانى که مى‌خواهند به تباهى بکشند، توطئه کردند، خرابکارى کردند، خرمن‌ها را آتش زدند، صندوق‌هاى آراء را آتش زدند و با تفنگ و اسلحه آن رفتار را کردند، قضایاى اطراف کردستان را همان‌ها پیش آوردند و سایر قضایا هم آنها اگر ما سستى کنیم پیش مى‌آورند. اگر آزادى، آزادى بیان و عقیده و اندیشه است، آزادى هست و بوده است. این چیزى که جلویش گرفته شده است، این است که در ممالک دیگر آنجا که انقلاب شد و صددرصد ادعاى آزادى مى‌کردند، بعد از انقلاب مطلقاً جلوگیرى کردند از کسانى که توطئه مى‌کردند، ما پنج ماه است و بیشتر است مهلت دادیم به آنها تا اینکه بر مردم ثابت شد، به دنیا ثابت شد به اینکه قضیه، قضیه آزادى بیان نیست، قضیه، قضیه آزادى توطئه است. این آزادى توطئه را هیچ کس، هیچ جا به هیچ کس نمى‌تواند بدهد.

سوال: البته این سوالاتى است که قبلا مى‌دانید که معمولا خبرنگارها از شما مى‌کردند، پس چه دلیلى بود که مثلاً روزنامه‌هاى مخالف مخصوصا آیندگان بسته بشود؟

جواب: روزنامه آیندگان همان بود که با دشمن‌هاى ما روابط داشت، توطئه بود در کار و با صهیونیست‌ها روابط داشت، از آنها الهام مى‌گرفت و بر ضد منافع مملکت و کشور مى‌نوشت و در تمام آن روزنامه‌هائى که توطئه‌گر بودند و مى‌خواستند رژیم سابق را دوباره برگردانند به اینجا، این روزنامه‌ها جلوشان گرفته شد تا بفهمند به اینکه چطورند اینها و بعد



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 9  صفحه : 86
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست