responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 9  صفحه : 143

تاریخ: 26/6/58

بیانات امام خمینى در جمع اعضاى گروه فرهنگى و تربیتى انقلاب اسلامى و اعضاى خانواده‌هاى شهداى انقلاب‌

آتیه روشن و نورانى ایران به برکت تحول روحى ملت

بسم الله الرحمن الرحیم‌

هم سرودى که خواندید دلپذیر بود و مؤثر و راهنما و هم مسائلى که طرح کردید. باید بگویم که شما خودتان پیشاپیش راه را رفتید و مجالى براى اینکه من صحبتى بکنم خیلى نمانده است و من به همین جهت دلخوشم که ملت ما خودش راه را پیدا کرده و دارد راه را مى‌رود. این تحول روحى که در ملت پیدا شده است و در شما جوان‌ها، مردها،زن‌ها پیدا شده است، این موجب امیدوارى است و من امیدوارم که این راه را ما به آسانى، مشکلاتمان کم باشد، به آسانى این راه را طى بکنیم. وقتى یک جامعه متحول شد از آن صورتى که در زمان طاغوت بود به یک صورت اسلامى، به یک صورت انسانى، این کارهائى که شما انجام مى‌دهید انسانى است، اسلامى است و از روى رضا و رغبت عمل مى‌کنید، با اشتیاق عمل مى‌کنید. این یک تحول روحى است، یک تحقق روحانى است که باید ما امیدوار به آن باشیم و امیدوار هستیم و امید است که آتیه بسیار روشنى را در ایران ببینیم و شما انشاءالله بهترش را ببینید.

سرکوبى روحانیت و دانشگاه گامى مؤثر در جهت وابستگى به اجانب‌

اینها که گفتید که نقص دارد، فرهنگمان نقص دارد، کجامان نقص ندارد؟ کوشش کردند که نگذارند این مملکت، نگذارند این کشور یک رشد انسانى بکند، یک رشد اقتصادى بکند، یک رشد فرهنگى بکند، یک رشد نظامى بکند. در طول تاریخ و در این پنجاه و چند سال اخیر مأموریت داشتند اینها براى اینکه ما را عقب نگه دارند، نگذارند که یک دانشگاهى داشته باشیم، نگذارند که یک دبیرستان صحیح داشته باشیم. یک ماموریتى بود که آن مراکزى که از آن مراکز ممکن است که انسان‌هاى آگاه پیدا بشوند آن مراکز را نگذارند رشد بکند.

رضاخان، اولى که وارد شد البته با صورت اسلامى وارد شد و در مجالس تعزیه‌دارى و در مجالس روضه و در تکیه‌ها در ماه محرم راه مى‌افتاد دور، تکیه‌ها هم مى‌رفت. ابتدا این طورى با این اسلحه پیش آمد، بعد از اینکه قدرتش محکم شد و توانا شد، شروع کرد به کارهائى که مأمور بود، در رأس مأموریتش کوبیدن روحانیون بود. این مدرسه فیضیه که ملاحظه کنید که آنوقت‌ها تمام



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 9  صفحه : 143
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست