responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 9  صفحه : 136

چپاولگرها و دعا و ذکر خودشان را بگویند و کارى نداشته باشند. این یک برنامه‌اى است که ریخته شده است و ریخته شده بوده است در سال‌هاى طولانى، و در زمان این پدر و پسر دامن زیاد زده شده است، این حرف آنهاست.

اسلام دینى است عبادى که همه چیزش سیاست است حتى عبادتش‌

حرف ما این است که نه روحانى تنها، همه قشرها باید در سیاست دخالت بکنند. سیاست یک ارثى نیست که مال دولت باشد یا مال مجلس باشد یا مال افراد خاصى باشد، سیاست معنایش همین وضع آن چیزهایى که در یک کشورى مى‌گذرد از حیث اداره آن کشور، همه اهالى این کشور در این معنا حق دارند. خانم‌ها حق دارند در سیاست دخالت بکنند، تکلیف‌شان این است، روحانیون هم حق دارند در سیاست دخالت بکنند، تکلیف آنهاست. دین اسلام یک دین سیاسى است که همه چیزش سیاست است حتى عبادتش. شما ملاحظه کنید همین نماز جمعه‌اى که در زمان طاغوت نمى‌شد درست بجا بیاورند، گاهى آهسته در داخل یک مسجدى نماز را مى‌خواندند، در صورتى که وضع نماز جمعه این نبود، وضع نماز جمعه این است که حالا انجام مى‌گیرد و انجام گرفت چند هفته و مع‌الاسف آقاى طالقانى فوت شدند و بحمدالله به جاى ایشان یک فرد بسیار ارزنده‌اى است، ملاى متعهدى است، ایشان هم حبس‌ها دیده است، زجرها کشیده است و پخته شده است در این امور. نماز جمعه یک اجتماع سیاسى در عین حالى که عبادت است. در خطبه نماز جمعه باید مسائل سیاسى روز طرح بشود، گرفتارى‌هاى مسلمان طرح بشود، در نماز جماعت هم اینطور است. نماز جماعت، اجتماع مردم در یک محلى، این براى این است که اینها مطلع بشوند از حال مملکت خودشان، مطلع بشوند از حال برادرهاى خودشان، گرفتارى‌هاشان را اطلاع پیدا بکنند و رفع بکنند. اجتماع در مکه، آن اجتماع عظیم در جاهاى مختلف، هى اجتماع، اجتماع در منا، اجتماع درعرفات، اجتماع در مشعر، اجتماع در مکه، اجتماع در مدینه، اجتماع، اجتماع از همه قشرهاى ممالک اسلامى، همه مسلمین، کسانى که استطاعت دارند و مشرف مى‌شوند، اینها همه یک امور سیاسى است، هر کدام به مقدار شعاع خودش یک جا، یک شهر است، یک ده است، جماعاتى که در این شهر و ده است، مجمع سیاسى است به اندازه خودش.

در صدر اسلام مسجد مرکز تبلیغ احکام سیاسى اسلامى بود

مع الاسف ما استفاده نتوانستیم بکنیم از این اجتماعاتمان، نه از آن اجتماعات بزرگمان و نه از این اجتماعات کوچکمان، این براى این بود که تبلیغات اسباب این شده بود که مسجدى‌ها را در آن مسجد محصور کرده بود. مسجد مرکز تبلیغ است. در صدر اسلام از همین مسجدها جیش ها، ارتش‌ها راه مى‌افتاده، مرکز تبلیغ احکام سیاسى اسلامى بوده مسجد، هر وقت یک گرفتارى پیدا مى‌شد صدا مى‌کردند که الصلوه بالجماعه اجتماع مى‌کردند، این گرفتارى را طرح کردند، صحبت‌ها را



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 9  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست