responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 5  صفحه : 84

است، این چیزى است که آنها القاء کردند و آنهائى که دنباله‌رو آنها بودند و از خدام آنها بودند، آنها هم تعقیب کردند در ایران. اینها مشغول شدند، آنها هم از خارج مشغول شدند به طورى که شاید در بین بسیارى از مردم یک همچو چیزهائى در ذهنشان بیاید و حال اینکه کسى که (سند اسلام قرآن است) قرآن را مطالعه کند و ببیند که وضع قرآن چه بوده است و کسى که شارع اسلام را، رسول اکرم را ملاحظه کند و تاریخ او را ببیند و وضع زندگى او را ببیند مى‌داند که قرآن در مقاتله با قلدرها آیات زیاد دارد و رسول اکرم (ص) سیره‌اش این بود که از اول مقاتله مى‌کرد با این اشخاص که مى‌خواستند مردم را استثمار کنند، مى‌خواستند مردم را استخدام کنند، بر اینها قیام کرد. بنابراین یک رشته تبلیغات آنها این بوده است و شما دانشمندان باید در کتابها و در مسائلى که مى‌نویسید، این مسائل را طرح بکنید و نقاط ضعف را بگوئید.

یک مسئله دیگر این بوده است که روحانیون را که مى‌دیدند که اشخاصى موثر هستند و در تاریخ دیده بودند که در مقابل قدرت‌ها اینها قیام مى‌کنند، اینها را بشکنند پیش ملت و لهذا گفتند روحانیون دربارى هستند، آنها اصلاً عمال دربار هستند، اینها اشخاصى هستند که مى‌خواهند مردم را خواب کنند و دیگران از این مردم استثمار کنند و حال اینکه کسى که تاریخ را دیده است مى‌بیند که روحانیون هم همیشه در هر عصرى، آن که قیام کرده بر ضد طاغوت روحانیون بودند. در زمان مشروطه روحانیون قیام کردند، زمان تحریم تنباکو روحانیون قیام کردند، در این زمان هم که شما مشاهده مى‌کنید که قشر روحانى قیام کرد و هم خون داد، هم حبس رفت، هم زجر کشید، هم تبعید کشید، همه این کارها را کشید، لکن قیام کرد.

اشاعه تعلیمات انحرافى در دانشگاه‌ها از اقدامات استعمارى

یکى از مواردى که اینهاباز دیدند که اگر چنانچه اینها هم قدرت پیدا کنند، نمى‌گذارند آنها کارهاى خودشان را بکنند، دانشگاه‌هاى ما بود. اینها دانشگاه‌ها را با هر قدرتى که داشتند عقب نگه مى‌داشتند، نمى‌گذاشتند که اساتید ما درست بچه‌هاى ما را تعلیم کنند، نمى‌گذاشتند که بچه‌ها تعلیماتشان درست بشود. این هم براى این بود که مى‌دیدند که اگر چنانچه دانشگاه بطور صحیح عمل کند، مستقل باشد، بعد که این جوانها از دانشگاه بیرون بیایند ضد استعمار بیرون مى‌آیند. این هم یکى از چیزهائى بود که اینها، نقشه‌اى بود که اینها کشیده بودند.

کوشش اجانب براى ایجاد اختلاف بین روحانى و دانشگاهى

روى هم رفته براى رسیدن به آمال خودشان دانشگاه را در مقابل دین قرار دادند، دین را در مقابل دانشگاه قرار دادند، یعنى علما را مقابل دانشگاهى‌ها قرار دادند، دانشگاهى‌ها را مقابل علما. سالهاى طولانى مى‌گذرد که روابط ما بین ما و شما نیست و این براى این است که تعلیمات آنها از اول اینطور بوده است که اینجور وضع را موجود کنند که ما و شما را از هم جدا کنند و



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 5  صفحه : 84
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست