responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 5  صفحه : 215

تلاش گسترده استعمار به منظور جداسازى مسلمین از یکدیگر

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم‌

از برکات این نهضت یکى این است که ما با این چهره‌هائى که ناآشنا گذاشتند ما را با آنها، انشاءالله آشنا بشویم و آشنا شدیم.

دولت‌هاى تابع استعمار کوشیدند تا اینکه طبقات مختلف ایران را از هم جدا کنند، بلکه در یک دایره وسیعى مسلمین را از هم جدا کنند، دولت اسلامى را از هم جدا کنند و در هر ناحیه‌اى قشرهاى آنجا را از هم جدا کنند، روحانیون را از طبقات دیگر جدا کنند.

شما آقایان که پزشک هستید و اطبا هستید، بهتر از ما مى‌دانید که اینها به سر ما چه آوردند. شما شاهد این مصیبت‌ها بیشتر از ما بودید و ما همه با هم شریکیم در اینکه در این پنجاه و چند سال شاهد مصیبت‌هاى زیاد بودیم و اگر جوان‌ها از اول این سلسله را یاد ندارند لابد این اواخر را مطلع هستند و ما که از اول اطلاع داریم و شاهد قضایا بودیم و در قم بودیم و دیدیم در اولى که اینها آمدند روى کار و رضاخان آمد روى کار با این مردم چه کرد، با همین ملت قم چه کرد، با بانوان ما چه کرد، با علماى ما چه کرد، با طلاب ما چه کرد. اینها فضایائى است که اگر بخواهد کسى بنویسد باید یک کتاب بنویسد.

من گاهى که مباحثه داشتم در مدرسه فیضیه و چند نفرى بودند، یک روز دیدم که یک نفر است پرسیدم گفت: قبل از آفتاب اینها باید بروند در باغات براى اینکه مامورین مى‌آیند دنبالشان و آنها را مى‌گیرند قبل از آفتاب مى‌رفتند در باغات شهر و بعد آخرهاى شب بر مى‌گشتند به محل ما. خودمان اگر یک جلسه خصوصى مى‌خواستیم داشته باشیم به طور متفرق و از کوچه‌هاى پس کوچه‌هاى باید برویم و چند نفر با هم مجتمع بشویم و در دل بکنیم. شما نمى‌دانید که با بانوان قم چه کردند اینها، یک رئیس نظمیه بود که نمى‌دانم حالا هست یا از بین رفته است که این آنطور با بانوان عمل مى‌کرد که از قرارى که گفتند یک روز دماغش خون آمده بود و نشسته بود خون دماغش داشت مى‌چکید چشمش افتاد به یک زنى که چادر دارد یا روسرى دارد اعتنا به خون نکرد و پرید به او. اینطور با چیزها عمل مى‌کردند و شما شاهدید که در این آخر اینها با این ملت چه کردند، چه کشتارهائى در تمام شهرستان‌ها کردند، در خود قم چه مصیبت‌هائى به بار آوردند.



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 5  صفحه : 215
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست