responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 5  صفحه : 20

بین اسلام و سایر قوانینى که در دنیا هست، (قوانین الهى را نمى‌گویم آنها الان منسوخ است، آن‌ها هم همانطور بوده که اسلام بوده) فرق ما بین اسلام و آن چیزهاى که از جانب خدا براى تربیت بشر آمده است با آن چیزهایى که به دست بشر درست شده است، یک فرق اساسى این است که آنچه بشر درست کرده است یک جنبه ضعیف را ملاحظه کرده است. مثلاً قوانینى وضع کرده‌اند از براى اینکه حفظ نظم بکنند، حفظ انتظامات بکنند، قوانینى وضع کرده‌اند که مال همین معاشرت دنیاست و کیفیت سیاست دنیوى. ابعاد دیگرى که بشر دارد هیچ مورد توجه قواعدى که یا قوانینى که بشر درست کرده است هیچ متوجه او نیست.

تنها قوانین انبیاء در برگیرنده تمامى جنبه‌هاست

شما وقتى اسلام را ملاحظه مى‌کنید به حسب ابعاد انسانیت او، طرح دارد، قانون دارد، از قبل از اینکه انسان به این دنیا بیاید قبل از اینکه پدر و مادر انسان ازدواج کند، طرح دارد براى اینکه این بذر را خوب تربیت کند، طرح دارد اسلام زن را چه جور انتخاب کنید، شوهر را چه جور انتخاب کنید، در وقتى که ازدواج مى‌کنید چه وضع باشد، با چه آداب باشد، در وقت لقاح چه آداب باشد، در وقت حمل چه آداب باشد، مثل یک زارعى که یک تخم زراعت را مى‌کارد و مواظبت مى‌کند که زمین خوب باشد، آب، آب سالم باشد، به موقع برسد، سایر تربیت‌ها تربیت‌هاى نباتى باشد که درست تربیت بشود. اسلام براى تربیت انسان از قبل ازدواج پدر و مادر شروع کرده است، زمین را یک زمین سالم مطهر مى‌خواهد باشد، زوج را یک زوج سالم صحیح انسان صفت انتخاب بکند. بعد هم آداب دیگر تا وقتى که متولد مى‌شود و آداب رضاع و آداب حمل و رضاع و تربیت در دامان مادر و تربیت در پیش پدر و تربیت‌هاى بعدى که دنبال این مى‌آید. هیچ یک از قوانین بشر تکفل این امر را ندارد، این امر مختص به قوانین انبیاست. ابعاد دیگرى که بشر دارد و اصلاً قواعد دیگر دنبالش نبوده است، آن قواعدى است که براى تهذیب نفس است، براى اینکه انسان یک موجود انسانى - الهى بشود. قرآن کتاب انسانسازى است، مکتب اسلام، مکتب انسانسازى است، انسان بله همه ابعاد، نه فقط یک انسان مادى مى‌خواهد درست بکند یک انسان الهى مى‌خواهد درست بکند، همه ابعاد انسان مورد نظرش هست. در این امور اصلاً سایر قواعد و قوانین که در دنیاى ما هست آنطور مسائل طرح نیست، هر کس هر جور مى‌خواهد تربیت بشود، توى بازار نرود عربده بکشد، این را جلویش را مى‌گیرند، توى منزلش هر غلطى مى‌خواهد بکند، خلوت را کار ندارند که در خلوت چه کرد، به شما چه اسلام خلوت و جلوت ندارد. خودت تنها باشى تحت مراقبت هستى، یک نفر همراهت باشد باز همین طور تا آخر.

تامین مسائل دنیاى مادى انسان از ابعاد مهم اسلام است

یکى از ابعاد انسان، بعدى است که در این دنیاى مادى مى‌خواهد معاشرت بکند، در این دنیاى مادى مى‌خواهد تاسیس دولت بکند، در این دنیاى مادى مى‌خواهد تاسیس مثلاً سایر چیزهایى که‌



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 5  صفحه : 20
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست