responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 4  صفحه : 92

هر جناحى دشمن جناج دیگر است. این چه معنا دارد بین یک توده‌هائى که اینها با هم در یک مقصد عالى شریکند و آن اینکه باید ریشه این ظلم کنده بشود، باید دست این ابرقدرت‌ها از این مملکت ما کوتاه بشود، همه‌تان موافقید با این، این اختلاف شما که الان هست و هر روز هم ریشه دارتر مى‌شود و من در این سه ماهه که بودم نتوانستم که این معنا را از بین ببرم و مایوس شدم از شماها. شماها مى‌دانید چه ضررى دارید به اسلام مى‌زنید، چه ضررى دارید به کشور خودتان مى‌زنید و چه خدمتى دارید به امریکا مى‌کنید و به شوروى یا به انگلستان؟ خدمت لازم نیست که شما بیرق آنها را به دوش بکشید و دور بیفتید، همین خدمت است که شما خودتان را از ارزش مى‌اندازید، خودتان را از فعالیت مى‌اندازید تمام قواى شما صرف اختلافات بین خودتان مى‌شود، صبح تا عصر با هم دعوا دارید، شما با هم یک کلمه بشوید به ضد دیگرى، بعدها فرصت هست از براى اینکه شما یک مقاصد شخصى اگر خداى نخواسته داشته باشید اعمال بکنید. چرا مقاصد شخصى خودتان را داخل مى‌کنید در این امور؟ چرا در یک نهضت اسلامى اینقدر هواى نفس دارید شماها که نمى‌گذارید با هم مجتمع بشوید و نمى‌توانید با هم مجتمع بشوید؟ یک قدر کنار بگذارید این هواهاى نفسانیه را.

این یک تاسف است که من از شما جوان‌هاى خارج دارم بدون اینکه نظر به شخص معینى باشد، از همه.

برچیده شدن بساط ظلم و تعدى با وحدت همه جناح‌ها

یک تاسفى هم از داخل دارم. ما چندین سال است که زحمت کشیدیم و دانشگاه را به ملاها، به مدارس علوم قدیمه، به طلاب علوم قدیمه نزدیک کردیم، بازار را به این هر دو، بازار با آنها نزدیک بود با آن جهت، با دانشگاه نزدیک کردیم، این جبهه‌هاى مختلف را با هم نزدیک کردیم و همیشه سفارش کردیم به اینکه باید وحدت کلمه داشته باشید تا بتوانید یک کارى انجام بدهید، اگر هر کدام یک جناح خاصى باشد، یک طرف خاصى بکشد و او طرف دیگر بکشد، این اول استفاده‌اش مال اجانب است، آنها الان که دیدند یک وحدتى در ایران پیدا شده و رو به وحدت دارد مى‌رود و ممکن است تمام جناح‌ها با هم یک بشوند و آن روزى که تمام جناح‌ها با هم یک شدند، فاتحه هم شوروى خوانده مى‌شود و هم امریکا خوانده مى‌شود هم هر کشورى بخواهد دخالت کند در امور شما و هم این بساط ظلم و تعدى از بین مى‌رود، وقتى که دیدند این طور شده است، باز افتاده‌اند توى کار براى اینکه جناح‌ها را از هم جدا کنند، جبهه‌ها را از هم جدا کنند.

با کنار گذاشتن روحانیون اصلاح مملکت ممکن نیست

باز فعالیت شروع شده از جانب دستگاه و از جانب اجانب و از جانب عمال آنها به اینکه آخوند را بگویند که نه، ما مثلاً فلان فرد را قبول داریم، این استثنایى است، لکن علماء دیگر را قبول نداریم، این یک نغمه‌اى است که گاهى مى‌کنند. من این را از اول گفتم که آقا اگر شما آخوند را



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 4  صفحه : 92
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست