responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 4  صفحه : 39

قائل باشند، با احترام رفتار مى‌کنیم و نفت را هم هر کس مشترى است به او مى‌فروشیم. ما از زیاده‌روى و غلط روى‌هایى که راجع به نفت بوده است و چیزهایى که خلاف مصلحت ملت بوده است، جلوگیرى مى‌کنیم والا نفت را مى‌فروشیم.

سؤال: روابط شما با شوروى چگونه خواهد بود؟

جواب: همانطور که با آمریکا، فرقى ندارد، روابط مثل هم است.

سؤال: در مورد مسائل اجتماعى، حضرت آیت الله حضور زنان را در دانشگاه و یا کار کردن آنان را در جامعه چگونه مى‌بینند؟ و آیا براى آنها محدودیت‌هایى قائل مى‌شوند که الان در جامعه کنونى وجود ندارد؟ نظر حضرتعالى در مورد کنترل موالید و یا تحصیل زنان و مردان در دانشگاه به صورت مخلوط چیست؟

جواب: زنان در جامعه اسلامى آزادند و از رفتن آنان به دانشگاه و ادارات و مجلسین به هیچ وجه جلوگیرى نمى‌شود، از چیزى که جلوگیرى مى‌شود، فساد اخلاقى است که زن و مرد نسبت به آن مساوى هستند و براى هر دو حرام است. راجع به موالید، تابع آن است که حکومت چه تصمیمى بگیرد.

سؤال: ممکن است راجع به تاریخچه و نماى تاریخى جنبش تاریخى خودتان و توسعه‌اش در طى پانزده سال گذشته از زمانى که در تبعید بودید، براى من شرح دهید؟ چگونه در سازمان دادن چنین جنبش بسیار موثرى اقدام کردید و سازمان‌دهندگان این جنبش چه کسانى بودند و چه نوع از روابط و تامین‌هاى مختلف که براى دنیا باور کردنى نیست، وجود داشته و دارد؟

جواب: اصل جنبش و مقدمات آن طولانى است ولى آنقدر که به طور اختصار مى‌توانم بگویم، این است که شاه از ابتداى سلطنت غاصبانه‌اش خیانتهاى بى‌شمارى کرد و مواردى هم پیش آمد که قدرت آن پیدا شد که او را از مملکت بیرون کنند که مع الاسف سستى کردند. شرح مبارزات پانزده ساله اخیر بدین صورت بود که شاه برخلاف مصلحت ملت کارهائى انجام داد، ابتدا علماء اسلام مخالفت کردند و این مخالفت به گرفتارى شبانه من انجامید. در پانزده خرداد 42 از قرارى که مى‌گویند، پانزده هزار نفر کشته شدند. قریب یک سال در زندان و حصر بودم، پس از آزادى به مبارزاتم ادامه دادم و مفاسد و جنایات شاه را افشاء نمودم تا اینکه یکى از خیانت‌هاى بزرگ شاه یعنى قضیه کاپیتولاسیون پیش آمد و شاه‌



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 4  صفحه : 39
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست