responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 3  صفحه : 177

تاریخ: 26/8/57

مصاحبه امام خمینى با بولتن خبرى خاورمیانه و مجله الاقتصاد العربى

سؤال: در مصاحبه با خبرنگار فرانس پرس اظهار داشتید که یک حکومت انقلابى باید با سقوط شاه تشکیل شود و اینکه شما پیش از سقوط شاه به ایران باز نخواهید گشت. به نظر مى‌رسد که در اثر مذاکرات شاه با افراد سازشکارى مانند آقاى سنجابى و همچنین در اثر فشار آمریکا به شاه، امکان این باشد که شاه ایران را ترک کند و حکومتى انتقالى متشکل از همین سازشکاران تشکیل شود، آیا در چنین شرایطى شما این دولت را به عنوان دولت انتقالى خواهید پذیرفت و به ایران باز خواهید گشت؟

جواب: اولین چیزى که درخواسته‌هاى ما آمده است و عموم ملت خواهان آنند برکنارى شاه است و لکن مساله شخص شاه نیست، ما هر حکومتى را که از طرف خود مردم نباشد و تکیه به جهان قدرتى که شاه را سرکار آورد و حفظ کرد و قدرتى دیگر، به شدت طرد مى‌کنیم و با او همان رفتارى را خواهیم کرد که با شاه کرده و مى‌کنیم و مساله رفتن من به ایران یا بودن در خارج از ایران، تابع این است که در کجا بهتر بتوانم به ملتم بیشتر خدمت کنم.

سؤال: اظهار داشتید کسانى که چه با عنوان موافق و چه با فرصت طلبى به عنوان مخالف، دم از قانون اساسى و انتخابات آزاد مى‌زنند باید از تصدى امور برکنار شوند، آیا این بدان معنى است که قانون اساسى فعلى به نظر شما از اعتبار برخوردار نیست؟ اگر چنین است به نظر شما چه قانون اساسى‌اى باید براى اداره امور کشور تهیه شود؟

جواب: شاه و دار و دسته‌اش که دم از قانون اساسى مى‌زنند شکى نیست که نه براى احترام به قانون است زیرا 50 سال است قانون را زیر پا گذاشته‌اند بلکه براى آن است که با این فریب، مقام سلطنت و شخص شاه را در این مقام حفظ کنند و من به دلیل همین توطئه شاه، مکرر به عموم ملت ایران و سران قوم تذکر داده‌ام که دم از قانون اساسى نزنند که ندانسته گرفتار توطئه شاه مى‌شوند و قانون اساسى فعلى بدون اصلاحات از نظر من اعتبارى ندارد.



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 3  صفحه : 177
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست