responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 22  صفحه : 27

اصلاح نشود، به قوت خود باقى است و اینجانب در تعجب هستم که چرا آقایان وزرا زیر بار این مسوولیت بزرگ قانونى مى‌روند و اقدام به تجدید نظر نمى‌کنند و نمى‌خواهند خود را در نزد ملت‌هاى بزرگ، متمدن و ملت خود را سربلند کنند. خضوع در مقابل مذهب و قانون، تجدید نظر در تصویبنامه‌ها و تسلیم مذهب و قانون شدن، علامت شهادت و تمدن است و موافق نزاکت بین‌المللى است و سرپیچى از قانون و سرسختى در مقابل خواست ملت، از عادات قرون وسطى و خلاف نزاکت است. و خوب است وزراى یک مملکت کهنسال حاضر نشوند چنین معرفى شوند و عقب افتادگى و عدم رشد یک ملت بزرگ را ثابت کنند. با اعمال خلاف مذهب و قوانین، منع شدید مطبوعات در تمام کشور، جلوگیرى از انعکاس این نهضت بزرگ ملى و قانونى بى‌سابقه یا کم سابقه، که یک ملت براى دفاع از مذهب و قانون اساسى قیام نموده و در تمام کشور هماهنگ شده‌اند، براى یک دولت مدعى تمدن، ننگ است، و ما احساس خجلت و سرشکستگى مى‌کنیم در میان خبرگزارى‌ها و سفارتخانه‌هاى خارجى، و ما ملت ایران را از این گونه اعمال قرون وسطائى تبرئه مى‌کنیم و تمام گناه را از معدودى تطمیع شده یا تهدید شده مى‌دانیم. اشخاص شریف به مذهب مقدس خود و به قانون اساسى احترام مى‌گذارند و از کارهائى که براى ملت و استقلال مملکت خطر دارد، اجتناب مى‌کنند.

اینجانب حسب وظیفه شرعیه به ملت ایران و مسلمین جهان اعلام خطر مى‌کنم، قرآن کریم و اسلام در معرض خطر است. استقلال مملکت و اقتصاد آن در معرض قبضه صهیونیست‌هاست که در ایران به حزب بهائى ظاهر شدند و مدتى نخواهد گذشت که با این سکوت مرگبار مسلمین، تمام اقتصاد این مملکت را با تایید عمال خود قبضه مى‌کنند و ملت مسلمان را از هستى در تمام شوون ساقط مى‌کنند. تلویزیون ایران پایگاه جاسوسى یهود است و دولت‌ها ناظر آن هستند و از آن تایید مى‌کنند. ملت مسلمان تا رفع این خطرها نشود، سکوت نمى‌کند و اگر کسى سکوت کند در پیشگاه خداوند قاهر، مسوول و در این عالم محکوم به زوال است.

4 - آنچه آقاى نخست وزیر راجع به انتخاب زن‌ها تلگراف نموده‌اند، محل تعجب است، مى‌گویند این انتخاب، مشابهت انتخاب شهردارى‌هاست که دخالت زن‌ها در آن تصویب شد و اعتراض نشد، اولا انجمن‌هاى ایالتى و ولایتى قانون مستقل دارد و زن‌ها در آن قانون مستثنى هستند، آقاى نخست وزیر قانون مجلس را نسبت به خود انجمن‌هاى ایالتى و ولایتى نادیده گرفته و به مشابه آن تشبث کرده‌اند و خوب است خود ایشان این را هر تفسیر کنند و ثانیاً به طورى که مطلعین مى‌گویند، قانون شهردارى‌ها از مجلس نگذشته و در بعض کمیسیون‌هاى مجلس وارد شده و فرضاً که گذشته باشد ربطى به انجمن‌هاى ایالتى ندارد و ثالثاً اگر چیزى از مجلس گذشت و مخالف قانون اساسى بود، ارزش قانونى ندارد و این امر از هر مجلسى بگذرد مطرود و وکلاى آن قابل تعقیب هستند.

5 - نوشته‌اند که این موضوع عرفى است، اگر منظور آن است که مربوط به حکم شرع نیست، بسیار عجب است زیرا تمام موضوعات عرفیه در شرع حکم دارد و این آقایان از قوانین اسلام اطلاع ندارند و از حقوق اسلامى بى‌خبرند، حکم این موضوع عرفى را از علماء اسلام باید پرسید.



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 22  صفحه : 27
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست