responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 2  صفحه : 46

از همان ابتدا مسأله کسانى مطرح شده است که وجود خدا را انکار مى‌کرده‌اند. ما هیچگاه آزادى آنها را سلب نکرده و بدان لطمه وارد نیاورده‌ایم، هر کس آزاد است اظهار عقیده کند ولى براى توطئه کردن آزاد نیست.

سؤال: به نظر شما علت شعله ور شدن آتش شورش هاى ایران چیست؟ چرا این طغیان‌ها در حال حاضر رخ داده است؟

جواب: فشار و قهرى که شاه و پدرش اعمال کرده‌اند و بدبختى هایى که مردم دچارش شده‌اند (مردمى که از آزادیشان، استقلالشان پیشرفتشان و زندگى خوبشان محروم شده‌اند و با وعده‌هاى دروغ خصوصاً در پانزده سال اخیر مغزشان را پر کرده‌اند) منشا تظاهرات مذکور است، خرابى وضع اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى و وسعت دامنه قهر و فشار به درجه تحمل ناپذیرى رسیده است. آخر این شورش‌ها مقدمه انفجار عظیمى است که نتایجش غیر قابل محاسبه است. هدف از تظاهراتى که پلیس در مقام مقابله با شرکت افراد مزدور ترتیب داده است و هدف از کشتارهایى که در هر شهر و هر روستا پیش مى‌آید آن است که مانع از سرنگون شدن شاه گردد.

سؤال: فکر مى‌کنید که فرزند شما به قتل رسیده است، اگر چنین نیست چرا مرگ وى باعث انفجار و تظاهرات شده است؟

جواب: من با قطع و یقین نمى‌توانم بگویم چه اتفاق افتاده است ولى مى‌دانم که وى شب قبل از در گذشتش صحیح و سالم بود و مطابق گزارش‌هایى که به من رسیده است، اشخاص مشکوکى آن شب به خانه وى رفته‌اند و فرداى آن شب وى فوت کرده است. چگونه؟ من نمى‌توانم اظهار نظرى بکنم، نارضاهائى مردم به این مناسبت ابراز شد. مسلماً مردم ما خدمتگزار خود را دوست مى‌دارند و مرا و نیز پسرم را خدمتگزار خود مى‌دانند. به دنبال این جریان هر کشتارى که رژیم ترتیب داد، تظاهرات تازه‌اى را به مناسبت چهلم کشته شدگان موجب گردید. اما مطلب اصلى و اساسى پسر من نیست، مسأله اساسى عصیان و قیام همه مردم برضد ستمگرانى است که بدانها ستم مى‌کنند.

سؤال: برنامه سیاسى شما چیست؟ آیا مى‌خواهید که رژیم را سرنگون سازید و به جاى آن چه نوع رژیمى را مى‌خواهید برقرار سازید؟



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 2  صفحه : 46
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست