responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 2  صفحه : 280

سؤال: به شما این را نسبت مى‌دهند که مى‌خواهید رژیم توحیدى اسلامى تشکیل بدهید، در حالى که جمهورى هاى مسلمان دیگر مثل الجزیره که توحیدى نیست و رژیم‌هاى اسلامى دیگر مثل عربستان سعودى که فئودالى است، انزجارى در غرب ایجاد نکرده‌اند. آیاتوانید مشخصات جمهورى اسلامى را که در نظر دارید بیان کنید که چگونه است؟ در مورد محتواى اجتماعى، سازماندهى سیاسى خصوصاً براى احزاب، سندیکاها و مطبوعات.

جواب: امروز در جهان، آن چیزى که مقصود ما از جمهورى اسلامى است دیده شود. هیچ یک از خصوصیات اصولى جمهورى اسلامى در حکومت عربستان سعودى دیده نمى‌شود. آیا مگر ملت ایران براى تعیین سرنوشت خویش باید ببیند که دولت‌هاى غربى چه چیزى را مى‌پسندند؟ مگر سایر دولت‌ها هم براى تعیین خطمشى سیاسى خودشان و یا تعیین نوع حکومتشان به آراء ملت ایران مراجعه مى‌کنند؟

در جمهورى اسلامى، زمامداران مردم نمى‌توانند با سوء استفاده از مقام، ثروت‌اندوزى کنند و یا در زندگى روزانه امتیازى براى خود قائل شوند، باید ضوابط اسلامى را در جامعه و در همه سطوح به دقت رعایت کنند و حتى پاسدار آن باشند، دقیقاً باید به آراء عمومى در همه جا احترام بگذارند، هیچ‌گونه تسلط و یا دخالت اجانب را در سرنوشت مردم نباید بپذیرند. مطبوعات در نشر همه حقائق و واقعیات آزادند. هر گونه اجتماعات و احزاب از طرف مردم در صورتى که مصالح مردم را به خطر نیندازند آزادند و اسلام در تمامى این شؤون حد و مرز آن را تعیین کرده است.

سؤال: مقام بین‌المللى چنین جمهورى در جهان امروز خصوصاً در مقابل مسائل بزرگ کشورهاى جهان سوم، در رابطه با بحران‌هاى اقتصادى (نفت و مواد اولیه) چگونه است؟

جواب: به صورت یک کشور صددر صد مستقل عمل خواهد کرد و هرگز خود را بازیچه دست قدرتهاى استعمارگر نمى‌سازد و ما هرگز به هیچ ملتى به خاطر منافع داخلى خودمان تجاوز نمى‌کنیم و تا آنجا که در توان ملت ما باشد بر حسب تاکیدات اسلامى مى‌کوشیم تا در رفع مشکلات ملت‌هاى مظلوم سهیم باشیم.



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 2  صفحه : 280
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست