responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 2  صفحه : 259

با سیاست‌هاى شاه فرق خواهد کرد؟

الف - اجتماعى: آیا قوانین اسلامى به مورد اجرا گذارده مى‌شود و چگونه فرقى در زندگى روزمره نسبت به قوانین حاضر پیش خواهد آمد؟ تحت لواى حکومت اسلامى، آیا حضرت آیت الله مى‌توانند به طور دقیق‌تر این مفهوم را شرح دهند؟ آیا زن‌ها قادر خواهند بود به طور آزادانه بین حجاب و لباس غربى حق انتخاب داشته باشند؟ آیا سینماها مى‌توانند به وجود خود ادامه دهند؟ اگر آرى، چگونه فیلم‌هایى انتخاب خواهد شد؟آیا مشروبات الکلى ممنوع خواهد شد؟ درآخر، آیا ایران یک عربستان سعودى یا لیبى دیگر خواهد شد؟

ب - دفاع و خارجه و نفت حضرت آیت الله به طور دائم نقش خارجى‌ها را مورد انتقاد قرار داده‌اند، به طور اخص آمریکا را، در ایران به طور دقیق چگونه تغییراتى شما مایلید در رابطه با نفوذ خارجى در صادرات نفت و وادارت و خرید اسلحه ببینید؟

ج - امنیت جهانى: ساواک در اصل براى تضمین امنیت داخلى علیه تحریکات داخلى به وجود آمد، آیا آیت الله ساواک را منحل خواهند کرد؟ و اگر چنین است، چه نیروئى را در نظر دارید که جانشین نیروهاى امنیتى بنمائید؟

جواب: الف - اجراى حدود در اسلام، موکول به تحقق شرائط و مقدمات بسیار است و باید جهات بسیارى را از روى کمال عدالت و توجه به اینکه اسلام در کلیت خود اجرا گردد در نظر گرفت. اگر این امور در نظر گرفته شوند، ملاحظه خواهد شد که مقررات اسلامى کمتر از هر مقررات دیگرى خشونت آمیز است. زنان در انتخاب فعالیت و سرنوشت و همچنین پوشش خود با رعایت موازینى آزادند و تجربه کنونى فعالیت‌هاى ضد رژیم شاه، نشان داده است که زنان بیش از پیش آزادى خود را در پوششى که اسلام مى‌گوید یافته‌اند. ما با سینماهائى که برنامه‌هاى آنهافاسد کننده اخلاق جوانان ما و مخرب فرهنگ اسلامى باشد موافق هستیم. مخالفیم اما با برنامه‌هائى که تربیت کننده و به نفع رشد سالم اخلاقى و عامى جامعه باشد موافق هستیم. مشروبات الکلى الکلیسم و سایر مخدرات که مضر به حال جامعه‌باشند، جلوگیرى خواهد شد. حکومت جمهورى اسلامى مورد نظر ما با هیچ یک از رژیم هاى مزبور (عربستان سعودى و لیبى) منطق نخواهد بود.

ب - روابط ما با تمام خارجى‌ها بر اساس اصل احترام متقابل خواهد بود. در این رابطه نه به ظلمى تسلیم مى‌شویم و نه به کسى ظلم خواهیم کرد و در زمینه تمام قراردادها بنابر اساس مصالح سیاسى اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى ملت خودمان عمل خواهیم کرد.

ج - بله، ما ساواک و تمامى سازمان‌هاى امنیتى ضد مردمى را منحل خواهیم کرد. آگاهى مردم و مشارکت و نظارت و همگامى آنها با حکومت منتخب خودشان، خود بزرگترین ضمانت حفظ امنیت در جامعه مى‌باشد.



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 2  صفحه : 259
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست