responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 18  صفحه : 282

نیست که در بعضى از آنها تعبیرى شده است که شاید براى هیچ چیز نشده است که یک درهم ربا شدتش بیشتر است از اینکه هفتاد زنا بکند کسى با محرم خودش، با عمه خودش، با خاله خودش، با خواهر خودش و اگر چنانچه ربا در یک کشورى مثل کشور ما خداى نخواسته باز در بانکش، در تجارتش، در بین مردمش باشد، ما نمى‌توانیم بگوئیم که ما جمهورى‌مان جمهورى اسلامى است، محتواى جمهورى، اسلامى است. از این جهت باید کارشناسان، علما در این مسأله بسیار فعالیت کنند، دقت کنند که ما را از این گرفتارى نجات بدهند و ملت هم باید توجه بکنند به اینکه مواجه هستند با یک همچو چیزى که قرآن کریم مى‌فرماید فاذنوا بحرب من الله و رسوله اعلام جنگ بکنید با خدا. و اگر چنانچه بانکدارى به آن معنائى که در جاهاى دیگر هست رواج پیدا بکند، مردم از صنعت و کار و سایر چیزها باز مى‌مانند مى‌نشینند توى خانه‌شان و پولشان برایشان کار مى‌کند و حال آنکه پول نباید کار بکند. پس اصلاح بانک هم یکى از امور بسیار مهم است، چنانچه اصلاح اقتصاد و مالیات و امثال ذلک هم بسیار اهمیت دارد.

باید مجریان امور در هر جا که هستند متعهد به اسلام باشند

کارهائى را که مجلس باید بکند، محول به اوست. کارهائى را شوراى نگهبان باید بکند، محول به اوست. بعد از اینکه آن مرحله‌ها گذشت و افتاد به دست قوه اجرائى، قوه اجرائى مهم است. ممکن است قانون بسیار خوب باشد وارد بشود در دست مجرى‌ها و بد اجرا بشود. غالبا اینطور باشد که قوانین را حالا در ایران که الان همه قوانینش قوانین اسلامى است سابق هم ممکن بود قانون را در وضع قانونیش خوب درست کنند لکن وقتى به دست یک عده خائن مى‌دادند او روى افکار خودش عمل مى‌کرد وقتى هم یک رشوه‌اى به بالاترها مى‌دادند، دیگر صحبتى نبود.

امروز شما باید وضع‌تان وضع اسلام باشد. اگر بخواهید در مقابل قدرت‌هاى بزرگى که هم چشم طمع به کشور شما دوخته‌اند و با صراحت این مسائل را مى‌گویند، اگر بخواهید که استقامت کنید و پایدارى کنید، باید مجریان امور در هر جا که هستند، در دادگسترى، در وزارت مالیه در بانک‌ها، اینها اشخاصى باشند و متعهد به اسلام باشند و بدانند که اگر چنانچه ما در یک جائى از این جاها رو به شکست برویم، کم‌کم این سرایت مى‌کند شکست در جاهاى دیگر و خداى نخواسته یک وقت مى‌بینید که کشور ما به هم ریخته شده است، وضع مالى‌اش و وضع بانکى‌اش و وضع کشاورزیش و وضع‌هاى دیگرش آن روز است که آنها به مقاصد خودشان مى‌توانند برسند.

الان که مى‌بینید که همه با ما مخالف هستند، براى اینکه شماها مى‌خواهید اسلامى عمل بکنید، کشور شما مى‌خواهد اسلامى عمل بکند و آنها این را مخالف با مقاصد خودشان مى‌دانند. معنى حذف ربا به معنى‌اى است که اگر توسعه پیدا کند و از ایران به جاهاى دیگر برود بانکدارها و آنهائى که مى‌خواهند مال‌هاى مردم را بخورند و از بین ببرند، آنها دست‌شان کوتاه مى‌شود و لهذا با یک همچو رویه‌اى مخالفند. و ما باید در امورمان مستقیم باشیم، همانطورى که رسول خدا به حسب روایاتى که



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 18  صفحه : 282
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست