responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 17  صفحه : 60

پیروزى چقدر است. دنیا بعد خواهد ادراک کرد که این پیروزى ملت ایران چه حجمى دارد. به همان حجمى که این پیروزى دارد و این مجاهدت همان حجمى را که دارد، در ازائش مصیبت‌ها هم باید حجم‌شان زیاد باشد. ما نباید متوقع باشیم که همه قدرت‌ها را دستشان را از منافع‌شان در اینجا و انشاءالله در منطقه کوتاه کردیم، و متوقع این باشیم که هیچ صدمه‌اى به ما وارد نمى‌شود. ما نباید متوقع باشیم که با اینهمه پیروزى، ما همین طور سالم خواهیم ماند. ما همین طور روزمره، همانطورى که سابق بوده حالا هم باید باشیم. تکلیف همه روحانیون، چه خطبائى که منبر تشریف مى‌برند، یا ائمه جمعه و جماعت و هر کس که با مردم سر و کار دارد و با آنها صحبت مى‌کند، این است که وضعیت قیام حضرت سیدالشهدا را به مردم درست بفهمانند که قیام براى چى بود، چه بود و با چه عده‌اى قیام شد و با تحمل چه مصائبى آن قیام به آخر رسید، که به آخر نخواهد رسید.

نقش عظیم مجالس عزا و سوگوارى در ایجاد وحدت کلمه

این را باید همه گویندگان توجه بکنند و ما باید همه متوجه این معنا باشیم که اگر قیام حضرت سیدالشهدا سلام‌الله علیه نبود، امروز هم ما نمى‌توانستیم پیروز بشویم. تمام این وحدت کلمه‌اى که مبدأ پیروزى ما شد براى خاطر این مجالس عزا و این مجالس سوگوارى و این مجالس تبلیغ و ترویج اسلام شد. سید مظلومان یک وسیله‌اى فراهم کرد براى ملت که بدون اینکه زحمت باشد براى ملت، مردم مجتمعند. اسلام مساجد را سنگر قرار داد و وسیله شد از باب اینکه از همین مساجد، از همین جمعیت‌ها، از همین جمعات، از همین جمعه‌ها و جماعات، همه امورى که اسلام را به پیش مى‌برد و قیام را به پیش مى‌برد مهیا باشد و بالخصوص حضرت سیدالشهدا از کار خودش به ما تعلیم کرد که در میدان وضع باید چه جور باشد و در خارج میدان وضع چه جور باشد و باید آنهایى که اهل مبارزه مسلحانه هستند چه جور مبارزه بکنند و باید آنهایى که در پشت جبهه هستند چطور تبلیغ بکنند. کیفیت مبارزه را، کیفیت اینکه مبارزه بین یک جمعیت کم با جمعیت زیاد باید چطور باشد، کیفیت اینکه قیام در مقابل یک حکومت قلدرى که همه جا را در دست دارد، با یک عده معدود باید چطور باشد، اینها چیزهایى است که حضرت سیدالشهدا به ملت آموخته است و اهل بیت بزرگوار او و فرزند عالیمقدار او هم فهماند که بعد از اینکه آن مصیبت واقع شد باید چه کرد، باید تسلیم شد؟ باید تخفیف در مجاهده قائل شد؟ یا باید همانطورى که زینب سلام‌الله علیها در دنباله آن مصیبت بزرگى که تصغر عنده المصائب ایستاد و در مقابل کفر و در مقابل زندقه صحبت کرد و هر جا موقع شد، مطلب را بیان کرد و حضرت على‌ابن‌الحسین سلام‌الله علیه با آن حال نقاهت، آنطورى که شایسته است، تبلیغ کرد.

حفظ اسلام تکلیف بزرگ است

ما امروز در مقابل اینهمه تبلیغاتى که در عالم دارد مى‌شود بر ضدمان، در مقابل آنها واقع هستیم. در مقابل مطبوعات، در مقابل رادیوها، در مقابل سخنرانى‌ها، در مقابل سازمان‌ها، ما در مقابل‌



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 17  صفحه : 60
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست