responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 16  صفحه : 91

دیگر شوراى نگهبان ما نداشتیم. خوب، این شوراى نگهبانى که نداشتیم شما مى‌گوئید که حالا مثل آنوقت است، براى اینکه حالا هم شوراى نگهبان نداریم ما؟ یا اگر داریم یک مردمى هستند نظیر مردم آنوقت و نظیر دست در کاران آنوقت؟! آنجا هم که نمى‌توانید بگوئید، براى اینکه نبود شوراى نگهبان، مى‌گوئید بودن شوراى نگهبان از نفس این مجلس است و نفس این جمهوریت است که زمان شاه که آن نبود، بهتر بود. اگر مى‌گوئید، آن را هم باز بنویسید.

مى‌آئیم سراغ دولت، من مى‌توانم ادعا بکنم که از آنوقتى که در دنیا دولت تحقق پیدا کرده، تا حالا دولتى مثل دولت ما نبود. اگر آنوقت‌ها در مجلس افرادى نادرى بودند که کارهاى مجلس را مى‌خواستند تصحیح بکنند، لکن در دولت‌ها آنقدرى که من سراغ دارم دولتى که روى هم رفته مثل این دولت باشد ما نداریم، نداشتیم یا ملک‌ها و سلطنه‌ها و کذا بودند که آنها خوبانشان آن بود که غارتگرى را چندان اشکال بر آن نداشتند. من یک دفعه که نخست وزیر، آخرى، در اواخر دکتر امینى بود آمد آنجا، به او گفتم که چطور شده است که یک نفر که مثل سایر مردم است، چیزى ندارد، وقتى که وارد مى‌شود در دولت بعد از چند وقت چیزدار مى‌شود؟ این از کجا آمده؟ چطور شده اینطور است؟ خوب، جوابى نداشت که بدهد، جواب هم نمى‌داد، لابد حالا دارد جواب مى‌دهد!!

مى‌آئیم سراغ قوه قضائیه و کیفیت قضا، شما در چه زمانى سراغ دارید که یک همچو افرادى شوراى قضائى را تحقق بدهد؟ اگر اطلاع دارید و ما اطلاع نداریم، خوب، آن را هم تذکر بدهید که قضاوت در زمان محمدرضا، در زمان رضاشاه از حالا بهتر بود، قضات آنوقت از قضات حالا بهتر بودند. قضاوت آنوقت را من مى‌خواهم صحبتى بکنم از آنها ولى شماها مى‌دانید که وضع چه جورى بود و چه اشخاصى بر مال و جان این کشور حکومت مى‌کردند، قضاوت مى‌کردند. حالا این شوراى قضائى که از علما تحقق پیدا کرده است شما مى‌گوئید این شوراى قضائى از قدرت‌هاى قضائى سابق بهتر بود؟ و با همه نقیصه‌اى که ما داریم و این نقیصه را هم نمى‌توانیم با این زودى از بین ببریم معذلک قضاء فعلى و قدرت قضاء فعلى اصلاً طرف نسبت با سابق نیست، اگر مى‌گوئید هست اطلاع بدهید. رئیس دیوانعالى کشور را در سابق و حالا پهلوى هم بگذارید، دادستان‌ها را با دادستان فعلى و همین طور. اینکه مى‌گوئید زمان محمدرضا بهتر از این بود، من‌دانم، اینها که چیزهائى است که هست.

خوب، مى‌آئیم سراغ ارتش، ارتش زمان محمدرضا بهتر از این ارتشى که هست الان و دارد جانفشانى مى‌کند و دارد در جبهه‌ها خون خودش را مى‌دهد و مى‌خواهد دفاع کند از کشور خودش، شما اگر سراغ دارید یکى از این ارتشى‌ها حالا، یکى از کارهائى که آن سپهبدها و بالاتر و پائین‌ترها مى‌کردند، اگر پیدا کردید یک نفر در بین اینها که این کارها را مى‌کند، معرفى کنید، لکن نمى‌توانید معرفى کنید. شما شهربانى حالا را بدتر از شهربانى زمان سابق مى‌دانید؟ شماها یادتان رفته است که رئیس شهربانى در همان قم با بزرگتر عالم شما چه مى‌کرد و به شما چقدر اعتنا داشت؟ شما یادتان رفته است که یک حکومتى که مى‌آمد در قم و مرکز تشیع با شماها چه مى‌کرد؟ چه جور رفتار مى‌کرد؟ و



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 16  صفحه : 91
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست