responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 15  صفحه : 205

اخلاقى، امروز هم همت بگمارید که بیشتر دعوت کنید هم مسائل روز را براى مردم بگوئید و هم مفاسدى که مترتب بر فعل این گروهک‌ها هست که مى‌خواهند این جمهورى را به هم بزنند به نفع آمریکا یا به نفع شوروى، اینها را تنبه بدهید به مردم و همه جنبه‌هاى اخلاقى را. و من این جهت را باید عرض کنم که کسانى که به این پست بسیار مهم گماشته شده‌اند و خودشان داوطلب آمده‌اند و وارد در سنخ روحانیون و خطبا شده‌اند باید خودشان را تهذیب کنند و خودشان را با اخلاق اسلامى تطبیق بدهند عامل به احکام اسلام باشند.

فساد اخلاقى خداى نخواسته مبادا در بین آنها یکى دوتائى پیدا بشود که فساد اخلاق دارند باید اخلاق خودشان را، اعمال خودشان را، کردار خودشان را، رفتار خودشان را تعدیل کنند و موافق اسلام تطبیق بدهند تا حرف‌هایشان در مردم تاثیر کند. اگر خداى نخواسته یک گوینده‌اى خودش آلوده باشد نمى‌تواند با گفتار خودش دیگران را از آلودگى جلوگیرى کند. اول باید خودمان را اصلاح کنیم و کوشش کنیم که انشاء الله خودمان اصلاح بشویم و مردم را اصلاح کنیم. این طایفه باید در منابر، در مساجد و هر جائى که مقتضى است با مردم صحبت کنند و علاوه بر اینکه مسائل روز را مى‌گویند مسائل اخلاقى و مسائل اعتقادى و این مسائل تهذیب نفس را به مردم بگویند و مردم را هدایت کنند و مردم را به این مسائل اسلامى آشنا کنند و در آخر منبر روضه را بخوانند و زیاد بخوانند، دو کلمه نباشد. همانطورى که در سابق عمل مى‌شد، روضه خوانى بشود، مرثیه گفته بشود، شعر و نثر در فضائل اهل بیت و در مصائب آنها گفته بشود تا این مردم مهیا باشند، در صحنه باشند، بدانند که ائمه ما تمام عمرشان را صرف براى ترویج اسلام کردند اگر آنها یک سازش مى‌خواستند بکنند، همه جهات مادى برایشان مهیا بود لکن خودشان را فداى اسلام کردند و با ستمکاران سازش نکردند.

باید مردم را آشنا کنید به وظایف خودشان و از مردم هم تقاضا میشود که راهپیمائى‌ها به عنوان راهپیمائى نباشد، به عنوان دستجات باشد همان دستجات سنتى با حفظ جهات شرعى اسلامى، و عاشورا را زنده نگه دارید که با نگه داشتن عاشورا کشور شما آسیب نخواهد دید. شما گویندگان نقش مهمى در این باب دارید و مسوولیت بزرگى هم دارید، چنانچه تمام علما هم نقش بزرگ دارند، هم مسئولیت بزرگ، هر کس به‌اندازه خودش مسئولیت دارد.

حوزه‌هاى علمیه باید قاضى تربیت کنند

علما باید کمک کنند به این جمهورى اسلامى، کنار ننشینند، کنار نشستن مثل کنار نشستن صدر مشروطیت است و حالا بدتر از آنوقت است. کنار ننشینند و بگویند که قضاوت کذا و کذاست. خوب قضاوت به عهده شماهاست اسلام قضاوت را به عهده فقها گذاشته است شما کنار مى‌نشینید و مى‌گوئید که چرا قضاوت خوب نمى‌شود. قضاوت خود به خود خوب بشود؟ قضاوت با کوشش شما باید خوب بشود. در هر حوزه‌اى علماى آن حوزه قاضى درست کنند. یک کشور سى و چند میلیونى، چند، چندین هزار قاضى لازم دارد و ما از باب اینکه قضاوت به عهده مان هیچ وقت نبوده است دنبال



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 15  صفحه : 205
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست