responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 15  صفحه : 202

جا به یک جنبشى وادار کرد، براى خاطر همین جنبشى که در همه جاپیدا شده است، در ممالک اسلامى بلکه در سایر ممالک دنیا پیدا شده است این موجب شده است که شما دشمن‌هایتان زیادتر بشود و هدف شما باشید. شاید اینها اعتقاد دارند که اگر این مرکز جنبش و مبدا جنبش که ایران است، این را سرکوب کنند، سایر جاهاى دیگر محتاج به قدرت و اعمال قدرت نباشد، خود به خود آنها هم کنار مى‌نشینند.

کوشش براى تداوم نهضت بر عهده روحانیت و سایر اقشار ملت

امروز آن چیزى که وظیفه همه ملت ما هست و این وظیفه بر دوش روحانیین بیشتر است و بر دوش خطباء اسلام، گویندگان هم بیشتر است این است که کوشش کنند که باقى بماند این جنبش و جلو برود. توده‌هاى مردم آنطور که ملاحظه مى‌کنید حاضرند براى پذیرائى حرف‌هائى که گفته مى‌شود از روحانیون یا از خطبا و لهذا حجت بر روحانیون و بر خطبا و بر گویندگان، بر ائمه جماعت و همه قشرهاى روحانى از طرف خدا تمام است. شما در زمان محمد رضا و رضا عذر داشتید که ما چه بکنیم، ما که با دست خالى نمى‌توانیم به جنگ مسلحانه اینها برویم، مردم هم که به ما گوش نمى‌دهند که ما حرف بزنیم، حرف‌ها را هم نمى‌گذارند گفته بشود. اینها عذرهائى بود که در آنوقت بود لکن امروز این عذر هست؟ پیش خدا پذیرفته است؟ امروز گویندگان، نویسندگان، علما، در هر جا که هستند، پذیرفته است از آنها که این انقلاب اسلامى به اینجا که رسیده، دیگر ما بى طرف باشیم، کنار برویم؟

در جنبش مشروطیت همین علما در راس بودند و اصل مشروطیت اساسش از نجف به دست علما و در ایران به دست علما شروع شد و پیش رفت. اینقدرى که آنها مى‌خواستند که مشروطه تحقق پیدا کند و قانون اساسى در کار باشد، شد لکن بعد از آنکه شد، دنباله‌اش گرفته نشد.مردم بى طرف بودند، روحانیون هم رفتند هر کس سراغ کار خودش، از آن طرف عمال قدرت‌هاى خارجى و خصوصا در آنوقت انگلستان در کار بودند که اینها را از صحنه خارج کنند یا به ترور و یا به تبلیغات. گویندگان و نویسندگان آنها کوشش کردند به اینکه روحانیون را از دخالت در سیاست خارج کنند و سیاست را بدهند به دست آنهائى که مى‌توانند به قول آنها، یعنى فرنگ رفته‌ها و غربزده‌ها و شرقزده‌ها و کردند آنچه را کردند. یعنى اسم مشروطه بود و واقعیت استبداد، آن استبداد تاریک ظلمانى، شاید بدتر از زمان، و حتما بدتر از زمانهاى سابق.

اخیرا اگر روحانیون، ملت، خطبا، علما، نویسندگان، روشنفکران متعهد سستى بکنند و از قضایاى صدر مشروطه عبرت نگیرند، به سر این انقلاب آن خواهد آمد که به سر انقلاب مشروطه آمد. امروز دشمن‌هاى انقلاب بیشتر از آن روز و دشمن‌هاى مشروطه بودند. امروز دو قدرت بسیار بزرگ در مقابل ایستاده است که آنوقت از اینها اینقدرها خبرى نبود. امروز در مقابل این نهضت، در مقابل این انقلاب تمام قدرت‌هاى بزرگ عالم که شامل همه قدرت‌هاى وابسته است و ما قدرت وابسته‌اى که وابستگى نداشته باشیم، الان در دنیا نداریم، یا بسیار کم است، اینها همه در مقابل این جنبش و این



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 15  صفحه : 202
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست