responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 1  صفحه : 97

اصلاح مملکت با اصلاح فرهنگ آغاز مى‌گردد.

راه اصلاح یک مملکتى فرهنگ آن مملکت است. اصلاح باید از فرهنگ شروع بشود. دست استعمار توى فرهنگ ما کارهاى بزرگ مى‌کند،نمى گذارد جوان هاى ما مستقل بار بیانید، نمى‌گذارد در دانشگاه جوان‌هاى ما درست رشد بکنند، اینها را از بچگى یک طورى مى‌کنند که وقتى بزرگ شدند اسلام هیچ و آنها همه، همه چیز. اگر فرهنگ درست بشود یک مملکت اصلاح مى‌شود براى اینکه از فرهنگ است که در وزارتخانه‌ها مى‌رود، از فرهنگ است که در مجلس مى‌رود، از فرهنگ است که کارمند درست مى‌شود، شما یک فرهنگ مستقل درست کنید یا بدهید ما درست کنیم، شما مى‌ترسید از امریکا، مى‌ترسید از دیگران، بدهید ما درست کنیم، اختیار فرهنگ را دست ما بدهید.

وزارت اوقاف، طرحى براى تسلط بر روحانیون.

حالا تازه وزارت اوقاف هم آقایان مى‌خواهند درستش کنند به تخیل اینکه تقلید از یک مملکت دیگرى، به تخیل اینکه روحانیت را تحت وزارتخانه ببرند، این خواب را به گور مى‌برید، شما خیال مى‌کنید که روحانیت اسلام را مى‌شود مثل روحانیت مسیح کرد؟ هیچ امکان ندارد. روحانیت شیعه مستقل است، مستقل ،اتکاء به هیچ جا ندارد،بیایند بگویند به چه اتکا دارد؟ این روحانیت مستقلى که اتکا ندارد به هیچ جا، این طلاب محترمى که با سى چهل تومان در ماه ساخته‌اند و زحمت دارند مى‌کشند، اینها دیگر نمى ترسیم ما که طرفدار یک مملکتى و یک دولت دیگرى باشند،اینها مستقلند در افکار خودشان، اینها از تویشان آدم در مى‌آید، اینها از تویشان مدرس در مى‌آید، اینها از تویشان سید حسن مدرس در مى‌آید، اینها گذارند، امکان ندارد که ما بگذاریم که این هم تحت نظر فلان وزیر و فلان باشد، فلان وزیر غلط مى‌کند که یک همچنین حرف هائى را مى‌زند، اشتباه مى کنند اینها، باز هم در اشتباهند.

فرهنگ را به ما بسپارید تا انسان بسازیم.

باید یک وزارت فرهنگى، یک فرهنگ صحیح باشد و فرهنگ هم حقش است دست ما باشد. خوب ما در این مملکت یک وزارتخانه نداشته باشیم؟ همه وزرا از امریکاست، خوب یکى هم از ما، خوب بدهید این فرهنگ رادست ما،خودمان اداره مى کنیم،ما خودمان یک کسى را وزیر فرهنگ مى‌کنیم و اداره مى‌کنیم، اگر از شما بهتر اداره نکردیم بعد از ده، پانزده سال ما را بیرون کنید. تا یک مدتى دست ما بدهید. فرهنگ را دست ما بدهید، وزیر فرهنگ را از ما قرار بدهید، یک مدتى هم مهلت بدهید که ما کار را درست انجام بدهیم، اگر ما گفتیم که شما تحصیل نکنید، اگر ما گفتیم شما خوب تحصیل نکنید، اگر ما گفتیم که شما به‌اعماق آسمان نروید، شما عرضه‌اش را ندارید والا، چون عرضه‌اش را ندارند مى‌گوئید (روحانیون نمى گذارند، مملکت ما،حالا باز وقت این کارها نشده است) بفرمائید چه کسى جلوتان را گرفته، بفرمائید کارخانه ذوب آهن بیاورند، کدام روحانى گفته است



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 1  صفحه : 97
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست