responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 1  صفحه : 66

مى‌خوانید به وجود مى‌آورد. وقتى که در زندان بودم خبر آوردند که سرماى همدان به 33 درجه رسیده، بعد خبر آوردند که دو هزار نفر از سرما تلف شده‌اند، در آن حالت من دستم بسته بود، چه مى‌توانستم بکنم؟ این تازه در همدان بود، البته در تهران و شهرهاى دیگر هم تلفاتى بود، دولت چه اقدامى نمود؟ در یک چنین وضع براى استقبال از اربابان خود با طیاره از هلند گل مى‌آورند، پول ملت فقیر را تلف مى‌کنند، اجاره هواپیما که از هلند گل مى‌آورد سیصد هزار تومان است‌جبران کنید غلطهاى خود را، اسلام را رعایت کنید.

در ایام گرفتارى، در روزنامه اطلاعات درباره وضع مادى و بهداشتى مردم جنوب مطلبى خواندم، تعجب کردم چگونه این مطلب را گذاشته بنویسد، یکى از خبرنگاران پس از بازدید از وضع مردم جنوب چنین نوشته بود که در جنوب ایران در دهات اصلاً از دکتر و دارو خبرى نیست، آب وجود ندارد و یک ده اکثر مردمش کور بودند، خلاصه از کلیه وسایل و نیازمندى‌هاى اولیه زندگى محروم بودند، آنوقت در کنفرانس اکافه که نمایندگان دول دنیا جمع شده بودند که فکرى براى وضع اقتصاد دول بکنند - اگر بخواهند عمل بکنند - در صورتى که اعضاى شرکت کننده چه از کشورهاى کوچک و چه بزرگ همه دم از اشکالات اقتصادى خود مى‌زنند، هیأت نمایندگى ایران اظهار مى‌کند که وضع اقتصادى ایران کمال مطلوب است و هیچ عیب و نقصى ندارد.

آیا وضع اقتصادى انگلستان بد است ایران خوب است؟! وضع اقتصادى هندوستان بعد از آنهمه پیشرف بد است ایران خوب است؟! همین طور ژاپن وضع اقتصادیش بد است ایران خوب است؟!

آقایان در کاخ‌هاى خود نشسته‌اند مى‌گویند ملت مترقى،ملت مترقى از گرسنگى مى‌میرد؟! امیراسلام على علیه السلام نان جو مى‌خورد. براى مهمانى‌یى که به افتخار اربابان خود ترتیب مى‌دهند، پانصد هزار تومان، یک میلیون تومان یا بیشتر خرج مى‌کنند و مرتب دم از برنامه مترقى مى‌زنند، مى‌گویند کشور ما در ردیف کشورهاى طراز اول است‌مگر با رفتن چند زن به مجلس مملکت مترقى مى‌شود، مملکت با برنامه‌هاى اسرائیل درست نخواهد شد.

اسلام براى تمام زندگى انسان از روزى که متولد مى‌شود تا موقعى که وارد در قبر شود، دستور و حکم دارد. صحبت نزاع با شخص نیست‌بعد از اینکه دولت قبلى رفت، یک نفر در زندان آمد پیش من و از دولت گذشته بد گویى کرد و گفت این دولت برنامه‌هاى مترقى دارد، گفتم ما با کسى غرض شخصى نداریم، ما با عمل اشخاص کار داریم، ملت فقیر را نجات دهید. دیروز خانواده‌هاى شهداى 15 خرداد اینجا بودند، چیزى که مرا رنج مى‌داد این بود که به من این صحبت‌ها نشده بود تا از حبس آمدم بیرون، عصر همان روز (دفعه اول) جریان را مطلع شدم، کشتار 15 خرداد از اعمال یک قشون با ملت بیگانه بدتر بود، آنها بچه‌ها را نمى‌کشتند، زن‌ها را نمى‌کشتند، امروز جشن معنى ندارد، تا ملت عمر دارد غمگین در مصیبت 15 خرداد است، یکى از اولیاى امور ضمن سخنرانى گفته بود 15 خرداد ننگ ملت ایران است ولى من بر صحبت او را تکمیل مى‌کنم، 15 خرداد ننگ ملت بود زیرا از پول همین ملت اسلحه تهیه شده و با این اسلحه مردم را کشتند.



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 1  صفحه : 66
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست