نام کتاب : خدمات متقابل اسلام و ایران نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 545
( السعاده والاسعاد ) و دیگری در فلسفه بنام ( الامدالی الابد ) کتابی هم در
دفاع از اسلام و تفوق آن بر سایر ادیان نوشته است بنام ( الاعلام بمناقب
الاسلام ) .
وهم مینویسد که همچنانکه به فلسفه یونانی علاقمند بود به فلسفه سیاسی
ساسانیان نیز علاقهمند بود و خود شاگرد ابوزید بلخی بود .
بعضی مدعی شدهاند که میان عامری و ابنسینا نامهها مبادله شده ولی محتمل
به نظر نمیرسد ، زیرا ابن سینا در وقت وفات عامری یازده ساله بوده است
.
گفتهاند عامری شاگرد ابوزید بلخی بوده است ، ولی بعید است که عامری
شاگرد بلاواسطه بلخی باشد ، زیرا بلخی در سال 322 درگذشته است و عامری در
سال 381 و علیهذا میان وفات استاد و شاگرد 59 سال فاصله است .
3 - ابوالخیر ، حسن بن سوار ، معروف به ابن الخمار ، هم حکیم است و
هم طبیب و هم مترجم از سریانی به عربی ، ولی بیشتر طبیب است تا
فیلسوف یا مترجم . شاگرد یحیی بن عدی منطقی سابق الذکر بوده و شاگردان
زیادی تربیت کرده است . ابتدا مذهب نصرانی داشت و در آخر عمر ( مطابق
نقل نامه دانشوران ) مسلمان شد .
ابنالندیم که معاصر وی بوده ، و به تبع او ابن القفطی ، او را
فوقالعاده با هوش و فطن خوانده است ، نامه دانشوران مدعی است که عمر
طولانی کرده ولی تاریخ وفات او را نمینویسد . مرحوم محمد قزوینی در بیست
مقاله ، مقاله مربوط به تتمه صوان الحکمه ( ج 2 صفحه 141 ) مدعی است که
وفات ابوالخیر در سال 408 بوده است .
گویند بوعلی که معمولا معاصران خود را به چیزی نمیگرفت از ابوالخیر به
نیکی یاد کرده و گفته : " ابوالخیر را در ردیف دیگران نباید شمرد ،
خداوند ملاقات او را روزی کند " [1] . [1] نامه دانشوران ، ج 1 صفحه . 84
نام کتاب : خدمات متقابل اسلام و ایران نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 545