responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : خدمات متقابل اسلام و ایران نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 220
گناهکاران معذب بودند [1] .
گاو و بالخصوص گاو نر تقدس مخصوصی پیدا کرده بود . در تعلیمات اصلی‌ زردشت قربانی کردن گاو و هر حیوان دیگر ( که قبل از زردشت خون این‌ حیوانها را می‌ریختند بدون آنکه منظور اطعام نیازمندان باشد بلکه به خیال‌ اینکه ریختن خون این حیوانات سبب تقویت خدایان می‌گردد ) ممنوع شد و تاکید شد که از این حیوان برای زراعت استفاده شود . شاید همین تعلیم و شاید سوابق دیگر از دوران طبیعت پرستی سبب شد که بعد از زردشت گاو کم‌ کم در ردیف مقدسات قرار گیرد در افسانه خلقت ، اول مخلوق زمینی فرض‌ شود و با گیومرد ( کیومرث ) به درجه شهادت نائل گردد و مخصوصا ادرار گاو ، مقدس و پاک کننده شناخته شود همانطوری که کریستن سن می‌گوید : در کتاب " وندیداد " شرح مبسوطی راجع به آب و تاثیر آن در تطهیر مندرج است ، فقط چیزی که در تطهیر مؤثرتر از آب محسوب می‌شد بول گاو بود [2] .
ابوالعلاء معری ، شاعر معروف عرب ، در اشعار معروف منسوب به او که‌ اسلام و مسیحیت و یهودیت و زردشتیگری را یکجا انتقاد می‌کند ، چنین‌ می‌گوید :
عجبت لکسری و اشیاعه
و غسل الوجوه ببول البقر
و قول الیهود اله یحب
رسیس العظام و ریح القتر
و قول النصاری اله یضام
و یظلم حیا و لا ینتصر
و قوم اتی من اقاصی البلاد
لرمی الجمار و لثم الحجر
یکی دیگر از احکامی که در اوستای ساسانی سخت روی آن تکیه شده است‌ ممنوعیت دفن مردگان و آلوده کردن خاک است . در کتاب وندیداد که قسمتی‌ از این اوستاست بیش از هر موضوع دیگر درباره این موضوع اصرار و تاکید شده


([1] 2 ) ایران در زمان ساسانیان ، صفحه‌ء 141 - . 167

نام کتاب : خدمات متقابل اسلام و ایران نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 220
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست