نام کتاب : ختم نبوت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 74
و تازههای آن کهنه نمیگردد " [1] .
از امام صادق ( ع ) پرسش شد :
" چه رمزی در کار است که قرآن هر چه بیشتر در میان مردم پخش و
قرائت میگردد و هر چه بیشتر در آن بحث و فحص میشود جز بر طراوت و
تازگیاش افزوده نمیگردد ؟ "
امام جواب داد :
" این بدان جهت است که قرآن برای یک زمان و عصر معین و برای یک
مردم خاصی نازل نشده است ، قرآن برای همه زمانها و همه مردمهاست . از
این جهت در هر زمانی نو است و برای همه مردمان تازه است " [2] .
رسول اکرم آنگاه که تاکید میکرد سخنانش را دقیقا ضبط کنند و به طبقات
بعد ابلاغ نمایند ، مخصوصا روی این نکته تاکید کرده است که ممکن است آن
که از من میشنود بینشی نداشته باشد و صرفا رابطه و منتقل کننده باشد به
یک صاحب بینش ، و هم ممکن است از بینش بهرهمند باشد ولی آن کس که
برای او نقل و روایت میشود بینش بیشتر و عمیقتر داشته باشد [3] . [1] " ظاهره انیق و باطنه عمیق ، له تخوم و علی تخومه تخوم لاتحصی
عجائبه و لا تبلی غرائبه » " ( اصول کافی ، ج 2 ، ص 599 ) .
[2] " ما بال القرآن لایزید بالنشر و الدراسه الا غضاضه ؟ قال ( ع )
لانه لم ینزل لزمان دون زمان و لا لناس دون ناس ، و لذالک ففی کل زمان
جدید و عند کل ناس غض » " . (عیون اخبار الرضا ، چاپ سنگی ، ص 239).
[3] " نضر الله عبدا سمع مقالتی فوعاها و بلغها من لم یسمعها ، فرب
حامل فقه غیر فقیه و رب حامل فقه الی من هو افقه منه » " . ( اصول کافی
، ج 1 ، ص 403 ) .
نام کتاب : ختم نبوت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 74