نام کتاب : ختم نبوت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 33
برسد رسیده است ، ولی باب الهام و اشراق هرگز بسته نشده و نخواهد شد
، ممکن نیست این راه مسدود گردد " .
در این زمینه سخنان زیادی گفته شده که نقل آنها موجب اطاله کلام است .
در میان دانشمندان عصر ما اقبال لاهوری سخن لطیفی در این موضوع دارد .
اقبال در فرق میان نبی و عارف ( و به قول خود او مرد باطنی ) چنین
میگوید :
" مرد باطنی نمیخواهد پس از آرامش و اطمینانی که با تجربه اتحادی (
وصول به حق ) پیدا میکند به زندگی اینجهانی باز گردد . در آن هنگام که
بنا بر ضرورت باز میگردد بازگشت او برای بشریت سود چندانی ندارد ، ولی
بازگشت پیغمبر جنبه خلاقیت و ثمر بخشی دارد ، باز میگردد و در جریان
زمان وارد میشود به این قصد که جریان تاریخ را تحت ضبط در آورد و از این
راه ، جهان تازهای از کمال مطلوبها خلق کند . برای مرد باطنی آرامش حاصل
از تجربه اتحادی مرحلهای نهایی است ، برای پیغمبر بیدار شدن نیروهای
روانشناختی او است که جهان را تکان میدهد آن نیرو آنچنان حساب شده است
که کاملا جهان بشری را تغییر دهد . . . پیغمبری را میتوان همچون نوعی خود
آگاهی باطنی تعریف کرد که در آن تجربه اتحادی تمایل به آن دارد که از
حدود خود لبریز شود و در پی یافتن فرصتهایی است که نیروهای زندگی
اجتماعی را از نو توجیه کند یا شکل تازه ای به آنها بدهد " [1] .
پس انقطاع نبوت به معنی انقطاع ماموریت الهی است برای ارشاد و
هدایت ، نه انقطاع فیض معنوی نسبت به سائرین و سالکین
[1] احیاء فکر دینی در اسلام ، ترجمه احمد آرام ، ص 143 و 144.
نام کتاب : ختم نبوت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 33