نام کتاب : حماسه حسینی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 343
بود که جوانی در حالی که نشان میداد قبلا هماغوش زن بوده است ، در حالی
که یک پا را به پائین گذاشته و رو گردانده بود در حال فرار بود و خود
جوان نیز فوق العاده زیبا بود . گفتند : این ، تجسم فکر افلاطون است که
هر عشقی پس از رسیدن تبدیل به بیزاری میشود و معشوقها در اثر وصال
منفورها میشوند .
ولی این تجسم یک تجسم بی روح بود . در اسلام تجسمهای زنده و روحدار و
جاندار و واقعی است . حادثه کربلا یک تجسم است از اسلام در همه جنبهها
اما جاندار و روحدار .
حادثه امام حسین گوئی برای ایجاد یک نمایش حماسی و پرخاشگری و تراژدی
و وعظی و عشق الهی و مساوات اسلامی و عواطف انسانی ، همه در آخرین اوج
به وسیله قهرمانهای مختلف از پیر و جوان ، زن و مرد ، آزاد و برده و یا
آزاد شده ، بالغ و کودک به وجود آمده و همه ابعاد اسلام را هم نشان میدهد
. هم توحید و عرفان و عشق الهی و تسلیم و رضا و نرد محبت با حق باختن و
پاکبازی با خدا ، و هم در عین حال جنبه اعتراض و پرخاشگری شدید و همدردی
با محرومان ، و هم حماسه اخلاقی تحرک و تحمس شجاعت و حماسه انسانی ، و
هم وعظ و اندرز و سکون خاص به آن ، و هم برابری و مساوات اسلامی ، و هم
تجلی عالیترین عواطف اخلاقی و اسلامی ، مثلا ایثار ( داستان ابوالفضل ( ع
" ، فداکاری و سبقت در آن . اینست معنی جامع بودن قیام حسینی . اولا از
نظر هدف و مقصد و ایده و فکر حامل همه ایدههای اصلی اسلام است نه یک
جنبه خاص . ثانیا از نظر بازی کنندگان و متعهدان به نقش .
نام کتاب : حماسه حسینی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 343