نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 58
آن را به صورت دین بین مردم تبلیغ میکنند .
بعد حضرت فلسفه مطلب را ذکر میکند و چه عالی میفرماید : « فلو ان
الباطل خلص من مزاج الحق لم یخف علی المرتادین » [1] ، پس اگر باطل
از امتزاج و آمیختگی با حق جدا باشد و با حق مخلوط نباشد ، مردم حقجو
منحرف نمیشوند ، چون اغلب مردم ، " مرتاد " یاحق گرا هستند [2] ،
ولی میآیند حق را با باطل مخلوط و ممزوج میکنند و امر بر مردم مشتبه
میشود ، یعنی مردم حق را با باطل اشتباه میگیرند و باطل را با مارک حق
میخرند اگر باطل از حق جدا شود و با آن در نیامیزد بر مرتادان و طالبان
حق مخفی نمیماند ، چون اکثریت مردم طالب حق هستند نه طالب باطل « و لو
ان الحق خلص من لبس الباطل انقطعت عنه السن المعاندین » [3] ، و اگر
حق از پوشش باطل جدا شد و آزاد گردید زبان بدخواهان از آن قطع میگردد ،
چون اگر حق و باطل مخلوط شوند عده ای آن را حق محض میبینند بعد به
> نخریده بود و نزدیک بود خراب شود ، دست به دامان ابوهریره شد که
چکار کنم ، ورشکست میشوم ابوهریره روز جمعه بالای منبر رفت و گفت :
سعت من حبیبی رسول الله من اکل بصل عکة بمکة و جبت له الجنة ، یعنی
هر کس پیاز عکه را در مکه بخورد بهشت بر او واجب میشود ! مردم هم مثل
مور و ملخ ریختند و تمام پیازهایش را خریدند کسی حق این طور نوآوری را
ندارد .
[1] نهج البلاغه فیض الاسلام خطبه 50 صفحه . 137
[2] مرتاد ، به همان معنی حنیف است که در قرآن آمده است .
[3] نهج البلاغه فیض الاسلام خطبه 50 صفحه . 1376
نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 58