responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 58
آن را به صورت دین بین مردم تبلیغ می‌کنند .
بعد حضرت فلسفه مطلب را ذکر می‌کند و چه عالی می‌فرماید : « فلو ان‌ الباطل خلص من مزاج الحق لم یخف علی المرتادین » [1] ، پس اگر باطل‌ از امتزاج و آمیختگی با حق جدا باشد و با حق مخلوط نباشد ، مردم حقجو منحرف نمی‌شوند ، چون اغلب مردم ، " مرتاد " یاحق گرا هستند [2] ، ولی می‌آیند حق را با باطل مخلوط و ممزوج می‌کنند و امر بر مردم مشتبه‌ می‌شود ، یعنی مردم حق را با باطل اشتباه می‌گیرند و باطل را با مارک حق‌ می‌خرند اگر باطل از حق جدا شود و با آن در نیامیزد بر مرتادان و طالبان‌ حق مخفی نمی‌ماند ، چون اکثریت مردم طالب حق هستند نه طالب باطل « و لو ان الحق خلص من لبس الباطل انقطعت عنه السن المعاندین » [3] ، و اگر حق از پوشش باطل جدا شد و آزاد گردید زبان بدخواهان از آن قطع می‌گردد ، چون اگر حق و باطل مخلوط شوند عده ای آن را حق محض می‌بینند بعد به‌


> نخریده بود و نزدیک بود خراب شود ، دست به دامان ابوهریره شد که‌ چکار کنم ، ورشکست می‌شوم ابوهریره روز جمعه بالای منبر رفت و گفت : سعت من حبیبی رسول الله من اکل بصل عکة بمکة و جبت له الجنة ، یعنی‌ هر کس پیاز عکه را در مکه بخورد بهشت بر او واجب می‌شود ! مردم هم مثل‌ مور و ملخ ریختند و تمام پیازهایش را خریدند کسی حق این طور نوآوری را ندارد . [1] نهج البلاغه فیض الاسلام خطبه 50 صفحه . 137 [2] مرتاد ، به همان معنی حنیف است که در قرآن آمده است . [3] نهج البلاغه فیض الاسلام خطبه 50 صفحه . 1376

نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 58
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست