نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 143
تو ، اگر اسم اینها را دنیا میگذاری بگذار این یک نوع از زهد بود که زهد
مسیحی است و این را اسلام نمیپذیرد ولی متأسفانه تصور بسیاری از ما
درباره زهد همین شکل مسیحی آن است .
برداشت غلط دیگر از زهد
زهد مفهوم دیگری دارد که این مفهوم را نیز باید توضیح دهیم و آن اینکه
نمیگوئیم قلمرو دنیا و قلمرو آخرت ، نه ، همه کارهای دنیا را چون وظیفه
است باید انجام بدهیم ، ولی حساب لذت دنیا از حساب لذت آخرت جداست
، ما یا باید در دنیا لذت ببریم و از لذت آخرت محروم باشیم یا لذت
آخرت را به دست آوریم و خودمان را از لذت دنیا محروم کنیم اینهم خودش
یک طرز تفکری است این اشخاص نمیگویند که باید کار و کسب و زندگی را
رها کرد ، میگویند چون وظیفه است انجام میدهیم ولی کوشش میکنیم در این
دنیا لذت نبریم برای اینکه هر چه در این دنیا لذت ببریم از لذت آخرت
ما کاسته میشود .
هر چه که در دنیا خوشی کنیم از خوشیهای آخرت ما کاسته میشود پس در
اینجا لذت دنیا را میدهیم تا لذت آخرت را بگیریم ابوعلی سینا در نمط
نهم " اشارات " میگوید : المعرض عن متاع الدنیا و طیباتها یسمی باسم
الزاهد یعنی به کسی که از لذت دنیا اعراض میکند برای اینکه به لذت
آخرت برسد ، اصطلاحا زاهد میگویند اما این چطور است ؟ آیا اصل معاوضه
لذتها صحیح است ؟ آیا اسلام برای لذتها دو قلمرو قائل است ، یعنی معتقد
است که اگر انسان
نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 143