نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 138
دارد ، میل به زن ندارد یعنی مقصود از زاهد ، کسی نیست که طبیعتا به حکم
غریزه به امور دنیوی بیمیلی دارد ، بلکه زهد به صورت یک مفهوم اخلاقی
ذکر میشود ، و زاهد یعنی کسی که به حسب طبیعت و غریزه ، به لذت مادی
رغبت دارد ولی به خاطر هدفها و منظورهای بالخصوصی عمل و رفتارش مانند
عمل مردم بیرغبت است یعنی از چیزی که به آن میل و رغبت دارد بخاطر
هدفی صرف نظر میکند به عبارت دیگر توجه روحی و فکری به چیزی و آن را
هدف فعالیت قرار دادن یک مطلب است ، و رغبت طبیعی مطلب دیگری است
زهد ، بیاعتنائی به امور مورد رغبت طبیعی است ، پس این را به حسب
عرف زهد میگویند .
زهد یعنی انسان از امور مورد طبع خودش به خاطر هدفی دست بردارد حالا
باید روی آن هدف بحث کرد و نظر اسلام را مشخص نمود اولا ببینیم آیا در
اسلام چنین چیزی به صورت یک امر واجب یا مستحب هست ؟ یعنی آیا اسلام
به صورت وجوبی یا استحبابی توصیه کرده است که انسان به خاطر هدفی
احیانا از لذات مادی موافق طبیعت خودش در دنیا چشم بپوشد ؟ یا اساسا
در اسلام چنین چیزی وجود ندارد و اصلا در اسلام توصیه به ترک لذت مادی
برای یک هدف که آن هدف هر چه میخواهد باشد ، نشده است ؟
اگر قبول کردیم که در اسلام چنین چیزی هست ، مرحله بعدش این است که
اسلام زهد را به خاطر چه هدفهائی توصیه کرده است ؟
آن هدفهای عالی که اسلام به خاطر آن بیاعتنائی به مشتهیات را
نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 138