نام کتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 30
دو تفسیر و تعبیر داریم از ماهیت یک واقعیت که این دو تفسیر با یکدیگر
تقابل هم دارند . یعنی مورد بحث این است که کدامیک از این دو تفسیر
ماهیت واقعیت خارجی را که حرکت مینامیم بیان میکند . به هر صورت یکی
از این دو نمیتواند صحت داشته باشد چون در خارج بیش از یک واقعیت
نداریم .
برای درک این دو معنی ، یک حرکت مکانی مثل رفتن جسمی از نقطه "
الف " به نقطه " ب " را در نظر میگیریم . در خارج چه رخ داده ؟ آیا
در همان " آن " اول در جسم مزبور حالتی به وجود آمده ، یک شیء بسیط به
نام حرکت برای جسم حاصل شده که این حالت بسیط تا زمانی که به نقطه "
ب " واصل میشود در او باقی و مستمر است ؟ آیا حرکت مثل سفید شدن جسمی
است که در یک آن حالت سفیدی برای او حاصل میشود و از همان حصول سفیدی
این حالت در شیء دوام و استمرار مییابد تا " آن " دیگری که جسم دیگر
سفید نیست یعنی حدوثی داریم در " آن " و بقائی در زمان . اگر برای
حرکت نیز چنین ماهیتی فرض کردیم که در " آن " حادث میشود و در زمان
باقی است ، این را حرکت به معنی توسط میگویند .
ولی تعبیر و تحلیل دیگر از حرکت این است که : شیئی حادث شده که
بیوقفه در حال حدوث است ، به چه ترتیب ؟ به این صورت که در هر آن
حادث و همچنین فانی میشود ، یعنی حدوث و فنای تدریجی دارد . خود شیء
تدریجا تحقق پیدا میکند . این نحوه تحقق پیدا کردن برای شیء همان حرکت
است ، در مقام مثال میشود به راس مدادی تشبیه کرد که روی کاغذ بر کنار
لبه خط کش حرکت میکند . این خط در " آن " حاصل نشده است بلکه تدریجا
در حال حدوث است اگر مثلا 1 دقیقه طول کشیده تا خط کامل شود این یک
دقیقه مدت حدوث و تکمیل خط است و نه زمان بقای آن . حال اگر در این
مثال به این طریق اصلاحی بکنیم که مداد به گونهای است که خط به محض رسم
شدن از روی کاغذ محو
نام کتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 30