نام کتاب : جهان بینی توحیدی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 19
الهی از جهان گرفته بشود نیست و نابود میگردد . جهان به باطل و بازی و
عبث آفریده نشده است ، هدفهای حکیمانه در خلقت جهان و انسان در کار
است ، هیچ چیزی نابجا و خالی از حکمت و فایده آفریده نشده است . نظام
موجود ، نظام احسن و اکمل است . جهان به عدل و به حق برپاست . نظام
عالم براساس اسباب و مسببات برقرار شده است و هر نتیجه ای را از
مقدمه و سبب مخصوص خودش باید جستجو کرد . از هر نتیجه و سبب ، تنها
نتیجه و مسبب مخصوص خود آن را باید انتظار داشت . قضا و قدر الهی ،
وجود هر موجودی را تنها از مجرای علت خاص خودش به وجود میآورد . قضا و
تقدیر الهی یک شیء ، عین قضا و تقدیر سلسله علل اوست [1] .
اراده و مشیت الهی به صورت " سنت " ، یعنی به صورت قانون و اصل
کلی ، در جهان جریان دارد . سنتهای الهی تغییر نمیکند و آنچه تغییر میکند
براساس سنتهای الهی است . خوبی و بدی دنیا برای انسان بستگی دارد به
نوع رفتار انسان در جهان و طرز برخورد و عمل . او نیکی و بدی کارها گذشته
از آنکه در جهان دیگر به صورت پاداش یا کیفر به انسان باز میگردد ، در
همین جهان نیز خالی از عکس العمل نیست . تدریج و تکامل ، قانون الهی و
سنت الهی است . جهان گاهواره تکامل انسان است .
قضا و قدر الهی بر همه جهان حاکم است و انسان به حکم قضا و قدر ، آزاد
و مختار و مسؤول و حاکم بر سرنوشت خویش است . انسان دارای شرافت و
کرامت ذاتی و شایسته خلافت الهی است . دنیا و آخرت به یکدیگر پیوسته
است . رابطه ایندو نظیر رابطه مرحله
[1] رجوع شود به کتاب انسان و سرنوشت از همین نویسنده .
نام کتاب : جهان بینی توحیدی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 19