responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جهاد نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 66
در بسته بودن ، و تفاوت در اینست که زندانی و زنجیری جسم حالت خود را حس میکند اما زندانی و زنجیری روح حس نمیکند . اینستکه ما میگوئیم‌ آزادی عقیده‌ای که ناشی از تقلید و تبعیت محیط است نه از تفکر آزادی‌ معنی ندارد .

جزیه

مسئله دیگری که در پایان بحث باید طرح کنیم مسئله " جزیه " است . در متن آیه کریمه آمده است که با اهل کتاب ( مطلقا یا آنانکه ایمانشان‌ حقیقی و واقعی نیست ) بجنگید تا آنگاه که جزیه بدهند . جزیه چیست ؟ آیا جزیه یعنی باج دادن و باج گرفتن ؟ آیا مسلمانان که در گذشته جزیه‌ میگرفتند در واقع و نفس الامر باج میگرفتند ؟ باج بهر شکل باشد زور است‌ و ظلم است و خود قرآن ظلم را به هر شکل و بهر صورتی نفی میکند . جزیه از ماده جزا است ، جزا در لغت عرب هم در مورد پاداش بکار برده میشود . هم در مورد کیفر ، اگر اینجا جزیه جزای کیفری باشد میشود کسی ادعا بکند که این مفهومش همان باج گرفتن است ولی اگر مفهومش پاداش باشد - که‌ هست - موضوع عوض میشود . قبلا گفتیم که بعضیها ادعا کرده‌اند که اساسا جزیه لغت معرب است ، نه‌ عربی ، و فارسی هم هست ، معرب کلمه " گزیه " است و گزیه لغتی فارسی‌ است و این همان مالیات سرانه‌ای بوده است که برای اولین بار انوشیروان‌ در ایران وضع کرد ، وقتیکه این لغت آمد در میان اعراب طبق قاعده معمول‌ گاف تبدیل به جیم شد و عربها بجای گزیه گفتند جزیه پس جزیه مفهومش‌ مالیات است و بدیهی است که مالیات دادن غیر از باج گرفتن است . خود مسلمین نیز باید انواعی مالیات بدهند . چیزیکه هست شکل
نام کتاب : جهاد نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 66
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست