نام کتاب : جهاد نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 66
در بسته بودن ، و تفاوت در اینست که زندانی و زنجیری جسم حالت خود را
حس میکند اما زندانی و زنجیری روح حس نمیکند . اینستکه ما میگوئیم
آزادی عقیدهای که ناشی از تقلید و تبعیت محیط است نه از تفکر آزادی
معنی ندارد .
جزیه
مسئله دیگری که در پایان بحث باید طرح کنیم مسئله " جزیه " است .
در متن آیه کریمه آمده است که با اهل کتاب ( مطلقا یا آنانکه ایمانشان
حقیقی و واقعی نیست ) بجنگید تا آنگاه که جزیه بدهند . جزیه چیست ؟ آیا
جزیه یعنی باج دادن و باج گرفتن ؟ آیا مسلمانان که در گذشته جزیه
میگرفتند در واقع و نفس الامر باج میگرفتند ؟ باج بهر شکل باشد زور است
و ظلم است و خود قرآن ظلم را به هر شکل و بهر صورتی نفی میکند . جزیه از
ماده جزا است ، جزا در لغت عرب هم در مورد پاداش بکار برده میشود .
هم در مورد کیفر ، اگر اینجا جزیه جزای کیفری باشد میشود کسی ادعا بکند
که این مفهومش همان باج گرفتن است ولی اگر مفهومش پاداش باشد - که
هست - موضوع عوض میشود .
قبلا گفتیم که بعضیها ادعا کردهاند که اساسا جزیه لغت معرب است ، نه
عربی ، و فارسی هم هست ، معرب کلمه " گزیه " است و گزیه لغتی فارسی
است و این همان مالیات سرانهای بوده است که برای اولین بار انوشیروان
در ایران وضع کرد ، وقتیکه این لغت آمد در میان اعراب طبق قاعده معمول
گاف تبدیل به جیم شد و عربها بجای گزیه گفتند جزیه پس جزیه مفهومش
مالیات است و بدیهی است که مالیات دادن غیر از باج گرفتن است . خود
مسلمین نیز باید انواعی مالیات بدهند . چیزیکه هست شکل
نام کتاب : جهاد نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 66