responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جهاد نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 46
باشم ، اختیار دارم میخواهم موحد باشم ، میخواهم مشرک ، و وقتی موحد شدم‌ کسی حق ندارد مزاحم من بشود چون حق شخصی من است ، ولی اگر آن دیگری‌ مشرک شد باز هم حق شخصی خودش است . یک واحد ملی در قوانین خودشان سه‌ حالت دارند یک وقت میایند توحید را انتخاب میکنند بعنوان یک امر رسمی و غیر موحد را نمی‌پذیرند ، یک وقت شرک را مذهب رسمی قرار میدهند و یک وقت هم آزادی میدهند هر کسی هر جور بود میل خودش . اگر توحید جزء قوانین ملی یک ملت قرار گرفت جزء حقوق آن ملت است ، اگر نبود نه . این یکجور نظر است . ولی یکنظر دیگر اینجا این است که توحید هم مثل‌ آزادی جزء حقوق انسانی است . ما در مورد آزادی عقیده گفتیم که معنی حق‌ آزادی این نیست که آزادی یک فرد از طرف دیگری مورد تهدید قرار نگیرد بلکه ممکن است از طرف خودش مورد تهدید قرار گیرد . پس اگر مردمی برای‌ توحید و برای مبارزه با شرک بجنگند جنگشان جنبه دفاعی دارد نه جنبه‌ استخدامی و استعماری و استثماری و تجاوز . حالا درست توجه کردید که نزاع‌ که میگوئیم صغروی است چه معنا دارد . اینجا حتی در میان علمای اسلام هم‌ دو نظر است ، بعضیها طوری نظر داده‌اند که معنی نظرشان این است توحید جزء حقوق عمومی انسانها است پس جنگیدن بخاطر توحید مشروع است ، چون‌ دفاع از حق انسانیت است ، مثل جنگیدن برای آزادی ملتی دیگر است . ولی‌ عده دیگر طوری نظر میدهند که معنی حرفشان این است که توحید جزء حقوق‌ فردی و یا حقوق ملی ملتهاست و بحقوق انسانی مربوط نیست پس بنابر این‌ کسی حق ندارد مزاحم فرد دیگر بشود بخاطر توحید . کدامیک از اینها درست‌ است ؟
نام کتاب : جهاد نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 46
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست