نام کتاب : جاذبه و دافعه علی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 9
اجتماعی ، و یا عقل و فلسفه که کالای فیلسوف است ، و یا اثبات سلطه و
اقتدار که کالای عارف است از مقوله های دیگر .
معروف است که یکی از شاگردان بوعلی سینا به استاد میگفت اگر تو با
این فهم و هوش خارق العاده مدعی نبوت شوی مردم به تو میگروند و بوعلی
سکوت کرد . تا در سفری در فصل زمستان که باهم بودند سحرگاه بوعلی از
خواب بیدار شد و شاگرد را بیدار کرد و گفت تشنهام قدری آب بیاور .
شاگرد تعلل کرد و شروع کرد به عذر تراشیدن . هر چه بوعلی اصرار کرد شاگرد
حاضر نشد در آن زمستان سرد بستر گرم را ترک کند . در همین وقت فریاد
مؤذن از بالای مأذنه بلند شد که الله اکبر ، اشهد ان لا اله الا الله ، اشهد
ان محمدا رسول الله . بوعلی فرصت را مناسب دید که جواب شاگرد را بدهد
. گفت تو که مدعی بودی اگر من ادعای پیغمبری کنم مردم ایمان خواهند آورد
اکنون ببین فرمان حضوری من به تو که سالها شاگرد من بودهای و از درس من
بهره بردهای آنقدر نفوذ ندارد که لحظهای بستر گرم را ترک کنی و آبی به
من بدهی . اما این مرد مؤذن پس از چهارصد سال فرمان پیغمبر را اطاعت
کرده از بستر گرم خارج شده و رفته بر روی این بلندی و به وحدانیت خدا و
رسالت او گواهی میدهد . ببین تفاوت ره از کجا است تا به کجا .
آری فیلسوفان شاگرد میسازند نه پیرو ، رهبران اجتماعی پیروان متعصب
میسازند نه انسانهای مهذب ، اقطاب و مشایخ عرفان ارباب تسلیم میسازند
نه مؤمن مجاهد فعال .
در علی هم خاصیت فیلسوف است و هم خاصیت رهبر انقلابی و هم خاصیت
پیر طریقت و هم خاصیتی از نوع خاصیت پیامبران . مکتب او هم مکتب عقل
و اندیشه است و هم مکتب ثوره و انقلاب و هم مکتب تسلیم و انضباط و هم
مکتب حسن و زیبائی و جذبه و حرکت .
نام کتاب : جاذبه و دافعه علی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 9