نام کتاب : جاذبه و دافعه علی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 73
کپیهای از روشهای او ، همچنانکه خواجه نصیرالدین طوسی در شرح اشارات
بوعلی میگوید :
و النفسانی هو الذی یکون مبدأ و مشاکله نفس العاشق لنفس المعشوق فی
الجوهر ، و یکون أکثر اعجابه بشمائل المعشوق لانها آثار صادرش عن نفسه . . . و هو یجعل النفس لینة شیقة ذات وجد ورقة منقطعة عن الشواغل الدنیویة
[1] .
" عشق نفسانی آنست که مبدأش همرنگی ذاتی عاشق و معشوق است ، بیشتر
اهتمام عاشق به روشهای معشوق و آثاری است که از نفس وی صادر میگردد .
این عشق است که نفس را نرم و پرشوق و وجد قرار میدهد ، رقتی ایجاد
میکند که عاشق را از آلودگیهای دنیائی بیزار میگرداند " .
محبت به سوی مشابهت و مشاکلت میراند و قدرت آن سبب میشود که محب
به شکل محبوب درآید . محبت مانند سیم برقی است که از وجود محبوب به
محب وصل گردد ، و صفات محبوب را به وی منتقل سازد . و اینجاست که
انتخاب محبوب اهمیت اساسی دارد . لهذا اسلام در موضوع دوستیابی و اتخاذ
صدیق بسیار اهتمام ورزیده و در این زمینه آیات و روایاتی بسیار وارد شده
است ، زیرا دوستی همرنگ ساز است و زیباساز و غفلت آور ، آنجا که پرتو
افکند عیب را هنر میبیند و خار را گل و یاسمن [2] . [1] شرح اشارات ، ج 3 ، ص 383 ، طبع جدید .
[2] از برای عشق ، معایبی نیز هست . از جمله معایب آن اینکه عاشق در
اثر استغراق در >
نام کتاب : جاذبه و دافعه علی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 73