نام کتاب : جاذبه و دافعه علی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 43
دخالت تام دارد . تاریخ تشیع با نام یک سلسله از شیفتگان و شیدایان و
جانبازان سر از پا نشناخته توأم است .
علی همان کسی است که در عین اینکه بر افرادی حد الهی جاری میساخت و
آنها را تازیانه میزد و احیانا طبق مقررات شرعی دست یکی از آنها را
میبرید بازهم از او رو بر نمی تافتند و از محبتشان چیزی کاسته نمیشد . او
خود میفرماید :
« لو ضربت خیشوم المؤمن بسیفی هذا علی ان یبغضنی ما ابغضنی ، ولو
صببت الدنیا بجماتها علی المنافق علی ان یحبنی ما أحبنی ، و ذلک انه
قضی فانقضی علی لسان النبی الامی انه قال : یا علی لا یبغضک مؤمن ، و لا
یحبک منافق » [1] .
" اگر با این شمشیرم بینی مؤمن را بزنم که با من دشمن شود ، هرگز
دشمنی نخواهد کرد و اگر همه دنیا را بر سر منافق بریزم که مرا دوست
بدارد هرگز مرا دوست نخواهد داشت ، زیرا که این گذشته و بر زبان پیغمبر
امی جاری گشته که گفت : یا علی ! مؤمن تو را دشمن ندارد و منافق تو را
دوست نمی دارد " .
علی مقیاس و میزانی است برای سنجش فطرتها و سرشتها . آنکه فطرتی
سالم و سرشتی پاک دارد از وی نمیرنجد ولو اینکه شمشیرش بر او فرود آید
. و آنکه فطرتی آلوده دارد به او علاقمند نگردد ولو اینکه احسانش کند ،
چون علی جز تجسم حقیقت چیزی نیست . [1] نهج البلاغه ، حکمت . 42
نام کتاب : جاذبه و دافعه علی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 43