responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 60
" « لا یبغون عنها حولا »" [1] .
نه این است که بشر به هر نعمتی که می‌رسد دلش را می‌زند ، خسته می‌شود ، باز می‌خواهد تحولی ، تنوعی ، چیزی به وجود بیاورد ؟ ولی فقط آنجا هرگز بشر طالب تحول و تنوع نیست . رازش همین است که مطلوب واقعی است .
از این بگذریم .
اما راههای حسی یا علمی به تعبیر دیگر ، و به تعبیر دیگر شبه فلسفی ، چرا اینها را ما علمی می‌گوییم ، شبه فلسفی می‌گوییم ، بعد برایتان توضیح‌ عرض خواهم کرد . عرض کردیم این نوع راه باز منشعب می‌شود به سه راه : یکی آنجاست که از نظم عالم بر وجود خالق و آفریننده حکیم علیم استدلال‌ می‌شود ، دیگری از خلقت عالم و سومی از هدایتی که در مخلوقات و موجودات‌ عالم وجود دارد . اول ما راجع به نظم عالم بحث می‌کنیم .

نظم عالم

نظم عالم ، نظام عالم دلالت می‌کند بر وجود خدا . این همان مطلبی است‌ که در قرآن کریم به این تعبیر آمده است : " اتقان صنع " ، متقن بودن‌ مصنوعات عالم ، در آن آیه است که : " « و تری الجبال تحسبها جامده و هی تمر مر السحاب صنع الله الذی‌ اتقن کل شی‌ء »" [2] .
در بعضی از آیات از همین مطلب تعبیر به " تقدیر " می‌شود : اندازه‌گیری ، یعنی یک نوع حسابگری در نظم و ترتیب مخلوقات وجود دارد .
به تعبیر دیگر می‌گوییم حکیمانه بودن خلقت .
اینجا ما باید در سه مرحله بحث کنیم : یکی اینکه یک توضیح بیشتری در اطراف همین نظم و نظام بدهیم ، اصلا مقصود از این نظم و نظام چیست ؟ چون‌ اشتباهاتی ممکن است وجود پیدا کند که وجود هم پیدا کرده است ، و دیگر اینکه آیا چنین نظم و


[1] کهف / . 108 [2] نمل / . 88

نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 60
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست