responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 44
بچه که به دنیا می‌آید به حکم یک غریزه اصیل گردنش را کج می‌کند ، لبهایش حرکت می‌کند ، در جستجوی پستان است ، پستانی که او را از راه‌ فکر و عقل و حس یعنی تجربه و آزمایش نشناخته ، اصلا تا حالا با آن تماس‌ نداشته ولی غریزه آن را می‌کشاند ، خودش هم نمی‌داند ، کشیده می‌شود بدون‌ اینکه خودش بفهمد که به کجا کشیده می‌شود و چرا کشیده می‌شود .
خوب ، این یک راه است که ما این را خیلی به طور اختصار شرح دادیم و اگر بنا بشود اینها نوشته شود خیلی باید به تفصیل بیشتر نوشته شود و به‌ نظر من همین مقدار کافی است .

راه علمی یا شبه فلسفی

اما آن راههای دیگر . یک راه را ما عرض کردیم راه علمی است ولی‌ گفتیم شبه فلسفی . راه علمی که علمی محض بخواهد باشد ، برخلاف نظریه‌ بسیاری از افراد محال است که بتواند خدا را به انسان معرفی کند . یعنی‌ چه ؟ یعنی راهی که علم به طور مستقیم بخواهد خدا را به انسان نشان بدهد [ وجود ندارد ] ، چرا ؟ چون علم کارش این است که پدیده‌های عالم را به‌ انسان می‌نمایاند ، یعنی باید شی‌ء کوچک باشد تا علم بتواند آن را نشان‌ بدهد . علم می‌تواند یک عنصر از عنصرهای طبیعت را برای انسان کشف کند .
علم می‌تواند مثلا برای انسان یک ستاره در منظومه شمسی کشف و پیدا کند ، اما علم [1] هرگز به طور مستقیم نمی‌تواند خدا را به انسان نشان بدهد .
اگر یک چیزی این جور محاط علم و تجربه و آزمایش دربیاید ، این نمی‌تواند خدا باشد ، کمااینکه نمی‌تواند روح باشد ، کمااینکه نمی‌تواند زمان باشد ، یعنی این اموری که محدود به یک حد معینی نیست ، از حدود تجربه و آزمایش خارج است . بله ، علم به طور کمک و معاون و غیرمستقیم می‌تواند خدا را نشان بدهد و بسیار معاون و کمک خوبی است . به چه شکل ؟ همانجاست که باز باید [ علم ] با فلسفه یعنی با عقل دست به دست یکدیگر بدهند . چطور ؟ این راه ، شناختن خدا از طریق مخلوقات است یعنی از طریق‌ موجودات و واقعیاتی که ما مستقیم با آنها در تماس هستیم . این دیگر به‌ حس


[1] مقصود ما از علم ، تجربه و آزمایش و مشاهده و از این قبیل است .

نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 44
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست