نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 272
میکردهاند ، در مقابل دورهای که خود نوع زندگی میکرده بسیار ناچیز است و
ما فسیلها و سنگوارههایی که داریم معمولا مربوط به میلیونها قرن است ،
بنابراین در مدت کوتاه زندگی اینها سنگوارهها به دست نیامدهاند و این
شامل میمون هم میشود ، و از طرفی چون فسیلها از فرورفتن موجودات زنده در
لجنها و آبها و ماسهها تشکیل میشوند ، اجداد ما ( میمونها ) باهوشتر از
این بودند که به این شکل بمیرند ، از این جهت از خودشان فسیل کم باقی
گذاشتهاند .
بالاخره داروین در سال 1871 کتاب اصل انسان و بعد کتاب بیان عواطف در
انسان و جانوران را منتشر کرد . در این کتاب داروین سعی میکند تمام
اختلافات فاحشی را که بین انسان و جانوران تصور میشود ، نفی کند و ثابت
نماید که تمام اختصاصات جسمانی و نفسانی موجود بین انسان و جانوران جز
حالت تکامل یافتهای از موجودات و حیوانات ناقص ، چیز دیگری نیست ،
حتی مغز و هوش انسان که عالیترین پدیده طبیعت است ، حالت کاملی از
مغز تکامل یافته میمون است و در مقام مقایسه همیشه انسان پست وحشی با
کاملترین و عالیترین میمونها مقایسه میشود . بروز امراض مشترک ،
تغییراتی که در جنین و در رحم مادر ایجاد میشود ، بقایای خصایص اجدادی
از قبیل ماهیچههای جنباننده گوش که در انسان تحلیل رفته و استثنائا در
بعضی نمو اتفاقی دارد ، وجود موی در بدن انسان مخصوصا در زیر بغل و سینه
، وجود بقایای پلک سوم در گوشه چشم انسان را آثاری از وجه اشتراک انسان
و حیوان میداند و اختلافاتی نظیر قائم ایستادن ، کیفیت صورت ، کیفیت
حرکت دست و حتی صفات نفسانی از قبیل تصور ، توهم ، تخیل ، تجرید و
تعمیم را در مورد میمونها آزمایش و آنها را به طور ناقص در میمونها
کشف کرده ، به طوری که حتی میگوید صفات معنوی مانند نوعدوستی ، محبت ،
فداکاری ، ایثار ، احساسات و عواطف در جانوران کامل ( یعنی بعضی انواع
میمونها ) وجود دارد و بنابراین هیچ دلیلی نداریم بر اینکه انسان از این
نظام کامل طبیعت و از این قاعده غیرقابل استثناء مستثنی شده باشد ،
بنابراین ما با میمونهای فعلی دارای اجداد مشترکی هستیم ، اینها را اجداد
ما نمیداند ، خواهران و برادران ما میداند و میگوید دارای اجداد مشترکی
هستیم .
با اینکه کتاب اصل انسان داروین اعلان جنگ صریح و مستقیمی به مقامات
کلیسا بود و مقامات کلیسا را به شدت خشمگین و مضطرب کرد به طوری که او
را کافر و ملحد و مهدورالدم شناختند ، معهذا داروین تا پایان عمر انکار
صانع نکرد و حتی " انتخاب طبیعی " را ناشی از نیروی مافوقالطبیعی
موجود در جهان تفسیر و تعبیر میکرد و معتقد بود که معمای آفرینش برای
بشر برای همیشه لاینحل است .
نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 272