نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 144
در آثار دینی و مذهبی راجع به علم اشراقی و الهامی زیاد داریم و مخصوصا
[ درباره ] رابطه آن با پاکی نفس انسان که هر اندازه نفس انسان پاکتر
باشد ، بهره بیشتری از این طور الهامات و اشراقات میتواند داشته باشد .
به هر حال خواستیم عرض کنیم که این مطلب نه تنها یک حرفی است که
فلاسفه و علمای قدیم و جدید زدهاند ، بلکه مورد تأیید اسلام هم هست : اسلام
هم قبول دارد که پارهای از علمها هست که الهامات و اشراقات است .
رؤیا و خواب دیدن
موضوع دیگری که خواستیم طرح کنیم مسأله رؤیا و خواب دیدن است که جزء
مسائل مهم دنیاست . حتی خود خوابیدن هم موضوع مهمی است ، هنوز کسی
نمیتواند صد درصد علل خوابیدن را تشریح کند که چیست ، و عدهای از
روانشناسان برای " خوابیدن " گذشته از علت جسمانی ، علت روانی ذکر
کردهاند . حالا ما با خوابیدن کاری نداریم ، موضوع عمده خواب دیدن است .
در اخبار ما هم وارد شده است که خداوند خواب دیدن را در بشر برای این
قرار داده است که آیتی از آیات الهی باشد . راجع به خواب دیدن نظریات
مختلفی هست .
یک نظریه این است که اصلا خواب دیدن چیزی نیست که قابل توجه باشد .
انسان در عالم بیداری فکر و شعورش منظم کار میکند ، در عالم خواب
نامنظم و پرت و پلا و پراکنده ، یک سلسله تخیلات بیمنطق بیمنطق ،
بیاساس بیاساس که اصلا شایسته فکر کردن و مطالعه نیست ، در عالم خواب
برای آدم پیدا میشود . میگویند تمام رؤیاها اینطور است . این نظریه قطعا
باطل است . خواب دیدن ، حتی همان خواب دیدنهایی که ما آنها را پرت و
پلا میدانیم و واقعا از یک نظر هم پرت و پلا هست ، آنطور پرت و پلایی که
کسی خیال کند بیحساب بیحساب است نیست ، نظمی دارد ، منطقی دارد .
بعدها علما [ به این نتیجه ] رسیدهاند که همه خواب دیدنها منطق دارد ،
منتها درباره منطق خواب دیدن باز دو نظریه است : بعضی میگویند منطق
خواب دیدن فقط سوابق روحی و جسمی خود انسان است . آن سوابق روحی یا
سوابق جسمانی انسان است که خواب دیدن را ایجاد میکند . بیجهت نمیشود
که آدم همینجور خواب
نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 144