نام کتاب : تکامل اجتماعی انسان نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 152
آیا جامعهای که به حقیقت نزدیکتر میشود ؟ یا ایمان یافته است ؟ یا به
حکمت و عدالت بیشتر رسیده است ؟ و یا به محبت بیشتر رسیده است ؟ نه
، بلکه جامعهای ک ه بیشتر برخوردار است ، به صنعت بیشتر رسیده است و
علمی که صنعت را برایش به وجود میآورد . و صنعت هم زندگی را برای
انسان مرتب کرده و او را در جهان برخوردارتر کرده است . برخورداری هم
از حدود برخورداریهای حیوانی و گیاهی بیشتر تلقی نمیشود و آن را به همین
اندازه میدانند که رشد و سلامت بدن انسان را که همان امر مشترک انسان و
گیاه است ، تامین کند . تغذیه انسان درست باشد که امر مشترک ما و گیاه
است ، تامین کند . تولید مثل انسان درست باشد که مشترک ما و گیاه است
. تقاضای شهوانی بشر درست باشد که مشترک بین انسان و حیوان است . و به
برخورداریای بالاتر از این قائل نیستند . پس کمال انسانی ماوراء کمال
نباتی و حیوانی وجود ندارد . علم هم برای انسان حکم شاخ را دارد برای
حیوان ، یعنی وسیلهای است برای تنازع با طبیعت یا تنازع با انسانهای
دیگر .
اینها نظریات مختلف درباره کمال انسان بود . اکنون ببینیم از اسلام چه
درک میکنیم . ( این مساله قابل توجه است . زیرا این مباحث تاکنون طرح
نشده و به اصطلاح هنوز خام است ) .
نظریه عرفا از دیدگاه اسلام
آیا اسلام به حقیقت به آن معنای یاد شده دعوت کرده است یا نه ؟ ما
نمیتوانیم حرف عرفا را صد در صد بپذیریم ، ولی اینقدر هست که خدائی که
اسلام میگوید صرف یک موجودی از موجودات
نام کتاب : تکامل اجتماعی انسان نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 152